Svar: Dreng på 9 mdr. vågner tidligt om morgenen
10. februar 2004
Alder:
9 mdr.
For at starte med det sidste først, så har børn der er født før tid ofte lidt mere umodne tarme og dermed flere problemer med maven. Det er dog lidt synd for ham, hvis han fortsat har problemr med at komme af med afføringen og I er nødt til at rectalstimulere ham,- nu er han jo trodsalt 9 mdr.
Kan I ikke prøve at give ham lidt laktulose, som kan gøre afføringen mere lind? Derudover kan det måske hjælpe med lidt ekstra mad også i forhold til det andet problem I har med at han vågner tidligt om morgenen.
Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres madplan for dagen ser ud, men et forslag til børn over 9 mdr. kunne være følgende:
Morgenmad: Øllebrød/grød
Formiddag: ½ bolle og frugt
Frokost: Rugbrøds snitter og tilbehør af forskelligt grønt
Eftermiddag: Lidt yoghurt, evt. med drys. Lidt brød og lidt frugt
Føraftensmad: Lidt grønt (agurk, ærter, majs, pebberfrugt mv.)
Aftensmad: Det samme som I selv spiser
Dessert: Frugtgrød med mælk
Hvis han ikke er kommet så langt med at spise, fordi han er født før tid, må I regulere det ind, så det passer. Men at få mindre og hyppigere måltider kan være godt for hans mave. Derudover er det vigtigt at I giver ham rigeligt at drikke.
Jeg tror at hans maveproblemer og sovevaner hænger sammen. Sørg for at han bliver bevæget godt i løbet af dagen, så han får brugt sig selv. Det giver ham en mere naturlig træthed og er også godt for maven.
Du skriver at han er tvilling. Pas på ikke at sammen ligne de to børn, da også tvillinger kan være meget forskellige. Det vil sige også have forskelligt søvnbehov.
Jeg synes i øvrigt at det er flot at han tidligere har kunne sove fra 19 til 6. Det er mange timer uden mad og jeg kan godt forstå at han vågner tidligt om morgenen - er han ikke sulten eller tørstig her? Hvad plejer du at give ham? Det kunne vt være en god idé at give ham noget at drikke, når du selv går i seng, i håb om at han så ikke vågner af tørst først på morgenen, men kan strække den lidt.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske