Svar: Tandbørstning - 10 mdr.
10. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Tine og Tobias
Nu er jeg jo ikke tandlæge, men det er altså meget vigtigt at få børstet tænderne og de skal børstes to gange dagligt,- morgen og aften.
Det er også meget uhensigtsmæssigt at give saft og juice før sengetid, da sukkeret jo så kan arbejde med tænderne hele natten igennem. Der er også sukker i mælk, hvorfor tandbørstning også anbefales efter en flaske med mælk. At det så nogle gange ikke kan lade sig gøre, ved jeg godt, men hvor galt det er? Jeg er som sagt ikke tandlæge:o) Saft, juice, mælk skader uanset om det gives i flaske eller af en kop.
Hos større børn, som ofte gerne selv vil børste tænder, ved jeg at tandlægen, hvor jeg bor, anbefaler at man som forældre børster barnets tænder grundigt hver aften før sengetid og det store barn, kan så selv børste om morgenen, hvor tænderne jo så ikke er så beskidte.
Tænderne skal børstes grundigt ligesom hos voksne. Jeg tror bestemt det er begrænset, hvormeget tandpastaen i sig selv hjælper, da det netop er børstens arbejde på tænder som fjerner snavs og belægninger. Jeg har også hørt de anbefalinger med at skolebørn efter at have spist madpakken kan tage en smule tandpasta i munden, men at gøre dette udelukker ikke tandbørstningen morgen og aften.
Jeg synes i øvrigt at du roligt kan henvende dig hos skoletandplejen, hvor du bor. Der kan du få svar på dine spørgsmål. Du kan samtidig også få oplyst, hvornår Tobias vil blive kaldt til tandlæge første gang. I nogle kommuner er det når barnet er 1½ år, i andre kommuner er det først i 3 års alderen. Man kan dog altid få en tid før, hvis man har behov for det.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske