Svar: Tænder og jerndråber
10. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ditte og Daniel
Selv om kød, lever og finsk indeholder jern, vil den mængde barnet indtager være så lille at det i overgangsperioden ikke kan dække barnet behov. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at man giver jern til børn i 6-12 mdr.´s alderen, som ikke med sikkerhed får mindst 400 ml. jernberiget modermælkserstatning dagligt.
Anbefalingen om jerntilskud er både for at modvirke at barnet får blodmangel, men også for at barnet har opnået optimal jernstatus, når det fylder et år. Dermed mindskes riskoen for at barnet udvikler blodmangel i 2. leveår, hvor barnet gennem kosten skal sikres nok jernholdige levnedsmidler.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man giver 5 dråber Glycifer dagligt. Glycifer indeholder 30 mg jern pr. ml, svarende til at 1 ml. indeholder 17 dråber.
Jeg kender ikke det jernpræparat din sundhedsplejerske har anbefalet og det jernpræparat du har købt (20 mg/g - det lyder forkert, er det ikke 20 mg/ml?), er således ikke så kraftigt som glycifer, hvorfor 5 dråber måske ikke er nok. Der må stå på glasset, hvor mange dråber der anbefales til små børn, ellers må du spørge på apoteket. I princippet er det ene præparat jo lige så godt som det andet, men skal bare være sikker på, hvormeget man skal give, da det kan være forskelligt fra præparat til præparat.
Det kan være en god idé at give dråberne på skeen, men de smager ikke særlig godt. Derfor er det godt at give et par skefulde grød, så lidt jern og så lidt grød igen bagefter. Hvis du rører jernet op i grøden og han ikke spiser op, risikerer du jo at han ikke har fået det hele og at al grøden smager dårligt.
Med hensyn til tænder, så er det en god idé at at børste tænderne allerede nu, når de titter frem. Du kan købe en mild tandpasta, beregnet til mælketænder. Der skal kun bruges en mængde, der svarer til hans lillefingernegl, så det er ikke meget. Du kan også i begyndelsen lade ham selv sidde og lege med tandbørsten i munden. Det kan være rart på de ømme gummer. Tandbørsten skal være lille og blød.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske