Svar: Mad og rutine (næsten 8 måneder gammel)
10. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Hovr er det dejligt at jeres datter er begyndt at sove om natten. Det har I alle stor glæde af. Det kan sagtens have betydning at I ikke længere sover i samme rum, da man godt kan forstyrre hinanden under søvn og som forældre vre tilbøjelige til at reagere med at give sut x flere om natten, når barnet "snakker" lidt i søvne. Ved at sove hver for sig, reagerer man ikke på hver eneste lyd barnet giver om natten og giver derved barnet mulighed for at falde til ro af sig selv igen. Det er meget fint at det fungerer hos jer.
Det eneste i den forbindelse jeg tænker på er, at du skriver at I er flyttet ud af soveværelset og ikke jeres datter,- hvor sover I så henne nu?
Som du selv er inde på, så er det en god idé at I spiser sammen i familien. Omkring 8 mdr.´s alderen er det også vigtigt at jeres datter får mere og mere af jeres mad. Ved 9 mdr.´s alderen er overgangsperioden slut og hun bør spise det samme som I voksne.
Det kunne derfro være en god idé at I, når I selv spiser aftensmad også placerer jeres datter i den høje stol, så hun er med ved bordet, og giver hende lidt af jeres aftensmad. Naturligvis i små stykker, som hun selv kan tage med fingrene. Efterfølgende kan I fortsat give hende en portion grød/frugtmos som dessert og en flaske før i putter hende.
Efterhånden som hun bliver større vil hun spise mere og mere af jeres mad og dermed også kunne få mindre portioner grød før natten. På den måde vil hendes rytme ændre sig.
Om du skal bibeholde flasken kl. 6.30 afhænger af, hvad hun får i løbet af dagen. Børn der bliver ammet, vil tit have behov for en morgentår, så der er ikke noget unormalt i at give hende en morgenflaske.
Du skal naturligvis være sikker på, at hun får måltider nok i løbet af dagen og også give hende vand og mælk af kop til måltiderne.
Hvis du søger i brevkassen om kost og ernæring og 8 mdr. så kan du finde andre spørgsmål og svar om kostplan for denne alder.
God fornøjelse og held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske