Svar: Amning af adoptivbarn
7. februar 2004
Alder:
0 mdr.
Kære glade forældre
Jeg synes det er en rigtig dejlig tanke at kunne amme sit nye barn også selv om barnet er adopteret. Og jeg kan godt forstå at du gerne vil forsøge det.
Men som du selv skriver, så spiller det jo ind at hun altid har været vandt til at få flaske og derfor ikke kender til teknikken ved brystet. Det kan derfor være ligeså trygt og rart for hende at få flaske, og i mens I giver flasken ligger hun jo i armene, som hvis man ammede.
Hos nogle kvinder kan det dog godt lade sig gøre:o) Det vil nok være en god idé at du talte med lægen om evt. at få nogle hormoner, som hjælp til med mælkedannelsen, og det vil også være en god ide at du evt. begyndte at malke lidt ud på brystet, for at stimulere til mælk.
Men der findes faktisk også "hjælpebryster". Det er et lille system, som består af en lille pose/beholder og en slange. Mælken ligger således i posen og slangen ved brystvorten, så når barnet dier på vorten, får det mælken med fra posen.
Et af de systemer hedder lact-aid og du kan læse mere om systemet på www.lact-aid.com
Derudover findes en hjemmeside som hedder The Adoptive Breastfeeding Resource website. Den finder du på www.fourfriends.com/abrw
Du skal være opmærksom på, at det naturligvis vil være meget tidskrævende at arbejde på at få mælk og etableret en amning, og at det måske er til ingen nytte. Du skal derfor gøre op med dig selv om du vil kæmpe for at få mælk, og om du så kan acceptere at din datter afviser brystet i forhold til flasken. Hvis du kan det, så er det da et forsøg værd, synes jeg.
Ønsker jer det bedste og held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske