Svar: Vores dreng har fået et chok
6. november 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Mette
Det har tydeligvis være en meget voldsom oplevelse for jeres lille dreng og det bedste I kan gøre er at være der for ham, trøste ham, berolige ham og betrygge ham i at verden stadig at tryg og god at færdes i.
Det vigtigste i forhold til angst hos børn og det at gøre dem trygge igen, er at det er barnets tilknytningspersoner der betrygger barnet. Det vil sige mor og far. Og hvis både mor og far er til stede, så vil det faktisk være en ekstra tryghed for barnet. Det er derfor rigtig godt at I i øjeblikket gør, som du beskriver - både prøve at vise ham at det ikke er farligt og samtidig er der for ham, trøster ham, beroliger ham. Og jo mere rolige og afslappede I forældre er, jo bedre er det for jeres dreng.
Lyde han ikke kan se hvor kommer fra, er naturligt meget skræmmende og derfor vil det være rigtig godt, hvis I nogle gange kan se på det som larmer - få øje på bilerne på gaden og hvad det nu kan være og tale med ham om at den store lastbil siger "brrr" osv.
Det er en naturlig og sund reaktion jeres dreng har. Han er helt sikkert blevet skræmt og har som du skriver fået en chok, men det at han klynger sig til jer, lettere bliver forskrækket igen og har lettere til gråd er en naturlig reaktion og det er okay at han reagerer. Det han har brug for er den helt fundamentale sikkerhed om at I passer på ham og er der 100 pct for ham, så skal han nok begynde at slappe af igen.
De symptomer på angst som I har set hos jeres dreng, virker naturligvis meget voldsomme, men da I er en almindeligt god og velfungerende familie, så burde det ikke betyde at han på nogen måde har eller vil udvikle problemer med angst for lyde fremover. Det kan godt tage lidt tid at komme over det og det er helt okay, men med jeres støtte og omsorg, skal der nok falde ro i familien igen.
Når man taler om hvor meget børn kan huske, så er det sådan at man mener at små børn har en mere sansemæssig hukommelse. Hukommelse er flere ting og man inddeler hukommelse i forskellige systemer. Vi udvikler vores hukommelse med alderen og forskellen mellem en voksens hukommelse og et barns hukommelse er at ikke alle systemer fungerer fra fødslen. Det kommer med tiden. Nogle af systemerne er netop korttidshukommelse og langtidshukommelse, som er begreber du sikkert kender, men man taler også om andre former for hukommelse, som jeg ikke vil komme ind på her.
At kunne huske er at kunne genkalde en erindring. Nogle erindringer er stærkere end andre. Det vil sige at forskellige ting kan kalde en erindring frem og på den måde gøre at vi husker eller at noget virker genkendeligt. Det er det som sker for jeres dreng. Når han hører de høje lyde, så fremkalder det en erindring om en anden lyd som han ikke forstod og som han blev bange for og det er således erindringen om lyden, den sansemæssige oplevelse han husker.
Ved at give ham trygheden, roen, omsorgen, betrygge ham i at I er der for ham, vise ham at verden er god nok og ikke farlig, så får I skabt en ny erindring og derfor er det helt rigtigt det I gør og tiden vil på den måde arbejde for jer:o)
Jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske