Brev:
Vores dreng har fået et chok
6. november 2007
Alder:
17 mdr.
Vores dreng har fået et chok
Kære Helen
Brandalarmen i den bygning, vi bor i. Den var kun i gang omkring 5 minutter, men det var højt, for der er en alarm inde i selve lejligheden. Vores 17 måneder gamle dreng reagerede på en måde, vi aldrig nogensinde har set ham før:
Han stak omgående i et dyrisk angst skrig, kastede sig i armene på den nærmeste af os, og stivnede i armene på os med vildt bankende hjerte. Der sad han så som i koma i en halv time med stift blik, før vi fik ham til at reagere på os og smile lidt af verden igen. Desværre gik af alarmen af tre gange mere i løbet af dagen. Kun max et minut ad gangen, men med samme resultat. Han var fuldstændig lammet af skræk, og han nægtede at gå med ud i gangen, hvor den onde lyd var kommet fra.
Her til aften reagerede han på samme måde, da han hørte en togfløjte på tv, og efter den tog han en tur mere, hvor der ikke var noget, men han åbenbart bare kom i tanker om alt det onde. Til sidst lå han bare helt stiv i sofaen med glasklare øjne og reagerede ikke engang, da han så mælkeflasken.
Han er bybarn og han er vant til ambulancer og bilalarmer, men det her har slået ham fuldstændig ud, og vi har som sagt aldrig nogen sinde før set skyggen af den opførsel, vi så hos ham i dag.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham bedst muligt igennem det her? Hvor længe går der før sådan et chok er ude af kroppen på ham igen?
Vores lille dreng er slet slet ikke sig selv. Han reagerer nu panisk, når han hører en lastbil, der dytter på gaden, og i går smed han sig på jorden og skreg uhæmmet, da en dame i nærheden bippede med sin centrallås. Han tør ikke længere selv gå ud i gangen, hvor alarmen kom fra.
Vi prøver på den ene side at vise ham, at det ikke er farligt, men samtidig være der for ham og trøste ham, men det er tydeligt, at pludselige mekaniske lyde, han ikke kan se hvor kommer fra er meget meget skræmmende.
Normalt ville jeg nok have snakket med min læge, men vi bor i udlandet lige nu, så vi har ikke nogen tilknyttet - heller ikke derhjemme i Danmark
Mange hilsener
Mette