Svar: Problemer med spisningen...
6. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Dejligt at høre at det lykkedes at finde Nan H.A og at Emma trives med dette. At hendes afføring er grønlig og ildelugtende skyldes sandsynligvis jernet i erstatningen.
Det er helt fint at du giver hende lidt vand og derudover tænker jeg også om hun mon kan være parat til en lille smule skemad? Det er ikke store mængder jeg taler om - 4-5 tsk til en ½ dl. bare en gang dagligt til at begynde med, for at se hvad hun siger til det. Det kunne fjerne fokus lidt fra flasken på sigt, så hun ikke bliver for træt af den flaske og samtidig vil det være muligt for dig at give grød kl 11.30-12 og så følge efter med flasken, når hun ligesom er blevet lidt mundmotoriske inspireret (hvis man kan sige det...)
Hvis det går rigtig godt, vil du også kunne tilbyde hende lidt skemad sidst på eftermiddagen/først på aftenen og på den måde også komme lidt væk fra flaskerne - igen for at forebygge at hun bliver rigtig træt af dem på sigt. Samtidig er det ikke store mængder mælk hun drikker, nu hvor du kun giver flaske, er der jo helt styr på hvor meget hun indtager og hun er jo ikke umiddelbart en storspiser - det er også okay, så længe hun tager på og i øvrigt trives.
Hvis du oplever at hun har svært ved at få maden igennem systemet, så kan det være nødvendigt fortsat at give hende lidt laktulose, du må forsøge dig lidt frem. Som tidligere skrevet er laktulosen ikke farlig. Alternativet kan så også være lidt frugtmos... sådan noget som sveskemos virker godt på maven, men også lidt kogt æble eller pæremos kan have effekt. Forsøg dog også med noget lidt mindre sødt, som en ren risgrød.
Det kan være en rigtig god idé at forsøge med flasken, når hun vågner i stedet for inden lur, det fungerer faktisk bedre for nogle børn med en rytme der hedder - sove, spise, lege, sove... igen må du forsøge dig lidt frem.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre og skriv endelig igen, hvis noget skal uddybes. Også god uge til dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske