Svar: Forstoppelse, laktoseintolerance mm
6. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Carina
Normalt vil børn der er laktoseintolerante have problemer med maven på den måde at de har diarré og kolikagtige smerter og dette lyder ikke til at være tilfældet hos jer, snarere har I det modsatte problem, nemlig forstoppelse... jeg tror det er derfor at jeres læge ikke mener at der er tale om problemer med mælken hos jer.
Da du giver Nicholai Nan, så tænker jeg at det ville være en rigtig god idé om du prøvede med Nan H.A i stedet for. I Nan H.A er mælkeproteinerne spaltet på en anden måde end i de andre erstatninger og dette betyder at din dreng for det første lettere vil kunne fordøje mælken, så problemerne med forstoppelse bliver mindre og for det andet, vil de spaltede mælkeproteiner også kunne have en positiv effekt, hvis vi nu forestiller os at der er noget om din mistanke med mælk.
Derudover tænker jeg at du naturligvis skal sikre dig at han ikke har smerter. Det lyder nemlig som om at han kan have ondt, ikke bare i maven, men mere som om at han spænder meget i kroppen generelt - oplever du ham fysisk afslappet? Prøv om du kan få ham til at slappe helt af i kroppen, bade ham, give ham lidt massage og lignende.
Jeg ved ikke hvordan fødslen er forløbet, om der har været komplikationer som kan have gjort at han har ondt, måske forstrakt noget i nakken - og måske derfor hellere vil ligge på din venstre skulder end din højre.. har han tendens til heller at ville kigge til den ene side i forhold til den anden osv. Prøv at lægge mærke til dette. Du kan evt. overveje om du skal kontakte en fysioterapeut (jeg mener faktisk at der er en børnefys ansat i kommunen hvor du bor) og bede hende om at undersøge din dreng og komme med en vurdering af om han kan have ondt på grund af et eller andet... du skriver selv: "han blir helt stiv i kroppen og græder hvis jeg masserer ham på venstre side af ryggen, når han ligger over min venstre skulder" - hvorfor græder han, når du masserer hans venstre side?
Om der skulle være en forbindelse imellem hans lille fontanelle og hans gråd - det tror jeg umiddelbart ikke.
Det er svært for mig at sige, hvad der er tale om her, da jeg jo ikke kan se din dreng. Men jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske