Svar: Søvnrytme - 6 mdr.
6. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Det lyder umiddelbart som om at Elias stortrives med sin måde at sove på og selv er rigtig god til at regulere op og ned i forhold til sit behov. Det er altid problematisk at gå ind og ændre på noget som faktisk fungerer for barnet, for du beskriver jo en dreng som er rigtig godt med i sin udvikling og som er glad og tilfreds, sover godt, spiser godt osv. Du skal derfor overveje meget, hvor meget du vil forsøge at ændre på...
Hvis du ønsker at ændre på hans søvnrytme og se om I kan skabe en ny struktur, så vil det være nødvendigt at du forsøger at putte ham lidt senere end du gør nu. Igen bliver han overtræt, så bliver han ked af det og sover ikke nødvendigvis bedre...
Han behøver kun 2 lure i løbet af dagen og det er fint det du fortæller. Han sover faktisk rimeligt sent middagslur, hvis du først putter ham 14.30-15 og det er rigtig fint i forhold til at han så burde kunne holde sig lidt mere vågen om aftenen. Igen lyder han til at være god til at selvregulere.
Du skal naturligvis sikre dig at han stimuleres godt i de vågne perioder, at han triller og bruger sin krop, svinge ham, danse med ham osv., så han også oplever en fysisk træthed. Du skal pludre med ham, sætte ham i barnevognen når I kører så han kan mærke vinden i sit ansigt og således også stimuleres mentalt (alt det du sikkert allerede gør:o)
Som du kan høre på mit svar, så tænker jeg altså at det er begrænset hvor meget du kan gøre og måske bør gøre lige nu, men i stedet prøve at acceptere at du har en dreng som på nuværende tidspunkt er A-menneske - jeg tænker at tiden vil arbejde for jer og være med til at ændre på tingene. Måske vil al juletravlheden og besøg hos og af familie og venner være det, der får det hele til at ændre sig... krydser fingre for det bedste.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske