Svar: Kost 8 mdr
6. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lolle
Børn er jo forskellige og nogen spiser meget andre lidt. Det der er vigtigt er at barnet får hyppige og små måltider. Hvis din datter trives og følger sin kurve, så er der sikkert ingen problemer.
Jeg synes umiddelbart at hendes kostplan ser okay ud; men jeg kunne måske godt tænke mig at der komme et ekstra lille måltid ind om eftermiddagen. Det kunne f.eks. være lidt brød og lidt frugt. Efterfølgende ammer du som sædvanlig.
Du kan godt bibeholde amningen til hun er et år, og du kan også amme længere, hvis det fungerer godt hos jer. Der er mange kvinder som ammer i længere tid og f.eks. kun ammer morgen og aften. Det er en god måde at slutte og starte dagen på for både mor og barn. Amningen udgør ikke et måltid, men vil være mælkebehovet hun får dækket hos dig. Det vil fortsat være en god idé at give hende vand til måltiderne af en kop.
Når din datter bliver 9 mdr. er det man kalder overgangsperioden slut og hun skal spise, som I gør. Igen ikke store portioner, - princippet er lidt af det hele i stedet for meget af få ting.
Håber dette var lidt mere overskueligt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske