Svar: Kravle - hvornår ?
6. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lolle
De fleste børn begynder at kravle i 8-10 mdr´s alderen, nogen lidt før og nogen lidt senere.
Du kan hjælpe hende ved at placere hende på alle fire. du skal ikke flytte på hendes hænder og fødder, men sidde bag ved hende, så hun støder fødderne imod dine knæ, og så hjælper du hende ved at "rokke" hende frem og tilbage.
Hun vil rokke først, før hun begynder at kravle rigtigt. Hun er ikke sent på den, hun er bare så godt til at sidde og komme rundt på den måde, at det at kravle ikke er så interessant. Det er dog vigtigt at hun kravler og derfor skal du støtte hende i det.
Gør det sjovt for hende at være på alle fire. Brug dig selv og noget legetøj, som hun synes om. Det at hun bliver gal, hvis hun ligger på maven, behøver ikke at være en ulempe, tværtimod. Netop det at hun har temperament kan gøre at hun så kommer igang med det, fordi hun pludselig finder ud af at hun kan.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske