Svar: Begyndt på skemad
5. november 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt at din datter som udgangspunkt ikke behøver at få vand, men har mere behov for mælk, da dette indeholder næring. Det er dog ofte en god idé at man, når man begynder med skemaden, også begynder at give barnet en lille smule vand sammen med skemaden, så barnet lærer at drikke af en kop. Det kan nogle gange være et snapseglas man bruger, som passer bedre i størrelsen til barnets lille mund end en almindelig børnekop gør.
Fra 4 måneders alderen behøver man ikke koge vandet til barnet, men kan give lidt vand fra hanen. Det anbefales at man lige lader vandet løbe lidt først og det er kun hvis man har privat vandboring at vandet fortsat skal koges.
Det er små mængder vand man giver og således begrænset, hvor meget det vil fylde i maven, men du må gerne fortsætte med at følge efter med brystmælk lidt endnu, da din datter ikke er så gammel. Det vil dog være fint at du tilbyder hende lidt vand til maden, når hun bliver 5-6 måneder.
Samtidig tænker jeg at du skal være opmærksom på at det nogle gange netop giver en mere urolig nattesøvn at tilbyde skemad om aftenen og at du kan få en roligere nat ved at give det i løbet af dagen i stedet for. Det kræver lidt af din datters tarmsystem, at skulle nedbryde en stor mængde grød lige inden sengetid og det er måske årsagen til den uro du oplever. Du kan derfor forsøge om skemaden til frokost vil gøre en ændring.
Du kan også overveje at dele skemaden i to, så hun ikke får helt så meget af gangen, altså at hun i stedet for 1 dl inden sengetid, får 1/2-3/4 dl til frokost og så 1/2-3/4 dl om aftenen efterfulgt af brystmælk.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske