Svar: Kan man give baby for meget mad?
6. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Dorthe og Morten
Et stort tillykke med tvillingerne.
En tommelfingerregel omkring børns indtag af mælk de første måneder er, som I skriver, ca. 1/6 af barnets vægt. Nogle børn spiser lidt mere og nogle lidt mindre. Efterhånden som børnene vokser vil deres behov stige tilsvarende.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Barnet bør ikke presses 'til sidste dråbe' og de børn der tømmer flaskerne fuldstændig og stadig virker sultne, skal have mere...måltidtsmønstret for det kunstigt ernærede barn skal ikke være for skematisk, hverken med hensyn til antal flasker, tidsintervaller, eller hvor meget der skal være i flaskerne. Flaskebarnet skal ligesom brystbarnet have lov til at selvregulere".
I skal dog være opmærksomme på at at så små børn endnu ikke selv har fornemmelsen af hvad der er sult og mæthed og hvad der f.eks. er suttebehov. En sut kan derfor godt være en løsning til at falde til ro på, når børnene har spist og fortsat er urolige.
Sørg også for at holde pauser ind imellem flaskegivningen, så de får mulighed for at trække vejret og bøvse undervejs.
Der er en grænse for hvor meget erstatning I kan give dem. En enkelt flaske ekstra i løbet af en dag synes jeg er i orden, men hvis I kommer op på flere hundrede ml ekstra, så ville jeg konferere med jeres egen sundhedsplejerske eller læge.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske