Brev:
Kræsen - 21 mdr.
31. oktober 2007
Alder:
21 mdr.
Kræsen - 21 mdr.
Kære Helen
Nu skriver jeg igen for at få et godt råd. Vores glade og energiske dreng er nu blevet næsten 22 mdr. og er blevet utrolig selektiv i forhold til spisning. Vi har forsøgt at ignorere det lidt, men jeg synes efterhånden det fylder ret meget.
Problemet begyndte da han selv begyndte at spise for ca. 3 mdr. siden. Indtil da spiste han stort set alt det han fik serveret til aftensmad. Til frokost har dog altid været selektiv, vil gerne have rugbrød, leverpostej, fiskepålæg og rødbeder samt ristet løg. Agurker og tomater vil han overhovedet ikke røre og han vil ikke have pålæg.
Han spiser forskellig slags frugt, pærer, ananas, banan og appelsiner. Generelt er han blevet meget skeptisk over for nye ting og vil ikke smage på det.
Situationen de sidste måneder har været at han spiser en stor portion A-38 med en ½ moset banan og havregryn i til morgenmad, her spiser han utrolig hurtig og virker meget sulten. I vuggestuen siger de at han spiser fint, vil dog ikke have grød de dage, det er på menuen, men han spiser pasta, kødsovs, spinatsovs med bacon og de andre varme retter. Om eftermiddagen i vuggestuen, spiser han bolle eller rugbrød.
Problemet er derfor størst hos os om aftenen. Han vil ikke spise det han får serveret. Vi har også prøvet, at han selv øser op, men så gælder det får ham om at øse alt op og når vi så siger stop, så er konflikten der med højlydt gråd. Som regel ender det med, at han får et stykke brød at spise og måske en pære, og det er så den aftensmad.
Vægtmæssigt er jeg ikke så bekymret endnu, da han altid har været i ”god stand” han måler ca. 82 cm og vejer 13,5 kg. Men vi synes, det er frustrerende at han ikke vil spise det, vi serverer, og at han er meget kræsen og ikke vil smage nye ting. Og jeg tænker også på om han får det han ernæringsmæssigt skal have? Hvad kan vi gøre?
Mange hilsner
To forældre til en dejlig dreng