Svar: Bullerbasse med temperament
31. oktober 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Magnus´ mor
Det er som du skriver en rigtig svær tid I går igennem og Magnus har rigtig meget behov for jeres forståelse og omsorg, samtidig med at han også skal have sat grænser - han skal lære hvordan han skal opføre sig sammen med andre mennesker og hvordan vi hver især påvirker hinanden med den måde vi opfører os på. Det er en proces han skal igennem og det her er en af de lange - man kalder det selvstændighedsfasen og det er især i 1-3 års alderen at børn virkelig udvikler deres selvstændighed og deres temperament bliver meget tydeligt.
I skal naturligvis have nogle regler hos jer, som han skal følge, det er en del af opdragelsen. Det kan være regler som handler om at man skal have vasket hænder før og efter man spiser, at man sidder ved bordet, når man spiser og ikke render rundt med mad i huset, at man ikke må hoppe i sofaen, ikke må komme blyanter ind i dvd-afspilleren osv.
Med børn i den alder, skal man altid overveje om det er en regel som man vil holde fast i, om det er en konflikt som er værd at tage. Hvad er der egentlig i vejen for at det kan blive som han gerne vil? Siger vi nej, fordi vi er trætte, eller siger vi nej, fordi vi har overvejet det grundigt. Børn som oplever en gang imellem at få deres vilje, oplever at de bliver hørt og at det de siger og mener også tæller. Børn som får denne oplevelse vil bedre acceptere et nej andre gange. Det du beskriver lyder således fint.
Du skriver at din dreng godt forstår ja og nej og det er rigtig godt. Du skal dog kunne rumme, når han bliver frustreret og når verden går ham imod, uden at det ændrer dit nej. At kunne rumme hans følelser betyder at du skal kunne klare at han er vred, ked af det, sur, ulykkelig, sjov, glad osv. uden at ville ændre det og uden at tage det personligt. Du skal turde vise ham, at det er okay at blive frustreret og at have alle de følelser han har. Følelser falder til ro, hvis vi ikke puster til dem - adrenalinen i kroppen klinger af. Men kaldes vi hysteriske eller lades alene med besked om at vi ikke er til at holde ud "så kan du blive der til du kan opføre dig ordentligt", så pustes der til følelserne og det bliver værre:o) Dette kun et eksempel på hvordan det nogle gange foregår - ikke at jeg tror det er sådan hos jer!
Det er også vigtigt at du ved, at konflikter ikke kan undgås og at de heller ikke skal undgås. De er en del af livet og det er med til at udvikle både dig og din dreng. Det vigtige er dog at løse konflikterne på en god måde.
Overordnet kan man sige at det vigtigste i en konflikt er at lytte til hinanden, begge parter skal føle sig lyttet til og forstået. Nogle gange kan det man gerne vil godt lade sig gøre, andre gange ikke, og atter andre gange kan man finde et kompromis.
Det er altså meget vigtigt at du lytter til din dreng og prøver at finde ud af, hvad det er han vil eller ikke vil. Selv om han naturligt ikke taler så meget fordi han endnu ikke er så gammel, så vil han på mange måder godt kunne gøre sig forståelig og han vil forstå rigtig meget at det du siger. Lyt derfor til ham og sæt ord på det du tror han gerne vil.
Ofte er det småting i vores voksne verden, der får verden til at falde sammen for ham, det kan være hverdagsting som at æblet ikke blev skrællet, at han ville have pære i stedet for agurk eller hvad det nu kan være. Nogle gange kommer konflikten og frustrationen selvom man har lyttet og forsøgt og jeg siger heller ikke, at du skal give ham sin vilje hver gang, men hvis du lytter til ham og sætter ord på det du mener han vil, så han føler at du trods alt forstår ham, så mindskes konflikterne.
Han skal naturligvis ikke banke sit hoved ind i ting, det er farligt og kan skade ham og her har du en opgave i at forhindre at det sker. Hvis han således reagerer så voldsomt at han kan yde skade på sig selv, så vil det være nødvendigt at du holder ham til han er faldet til ro, eller forsøger at gå imellem ham og væggen, så han ikke får lov til at gøre sig selv ondt.
De natlige opvågninger lyder som drømme og det lyder ikke som om at han er rigtig vågen. Hvis flasken er det som virker, så fred være med det i en periode, det skal dog ikke blive til en vane at han skal have flaske for at sove videre om natten. Det er han for gammel til.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre frem. Der er skrevet rigtig mange gode bøger om børn i denne alder, hvis I kigger i min bogguide under "børneopdragelse" og "Udvikling" så kan I se om nogen af dem vil interessere jer. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske