Svar: Meget urolig dreng om natten - stadig...
30. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Elin
Min umiddelbare tanke er at det vil være fornuftigt at gøre noget aktivt i forhold til at få jeres dreng til at sove i sin egen seng. Han er så gammel nu, at han bliver mere og mere bevidst og jeg kan som du selv, blive i tvivl om hvorvidt ønsket om at komme ind til jer er et reelt behov for tryghed og nærhed eller om det nærmer sig en vane og måden han nu har lært sig at det foregår på...
Der er ingen tvivl om at han naturligvis reagerer på indkøring i dagpleje, mors start på arbejde, være væk hjemme fra (det er en lang dag) samtidig med at han har en alder og et temperament, som gør ham mere følsom i sin udvikling.
Det er rigtig godt at han falder i søvn i sin egen seng og umiddelbart ikke har problemer med dette, sådan forstår jeg i hvert fald dit brev. Problemerne opstår 1½ time efter at han er faldet i søvn, hvor han vågner og har brug for at komme op og ind til jer. Du fortæller at det hjælper, han falder til ro hos jer eller hvis han kommer ind i stuen og hvis I forsøger at få ham til at sove i sin seng igen er det med voldsom gråd og han vækker sin søster.
Jeg ved godt at det her måske lyder meget alternativt, men kunne man forestille sig at I tog madrassen ud af sengen og lagde den på gulvet, så han med jer ved sin side, kunne lære at sove videre på sit værelse. Altså at I lagde jer ned sammen med ham i stedet for at tage ham med ud og på den måde gav ham trygheden og nærheden som han jo beder om, samtidig med at han lærte at sove på værelset?
Det er fint at I giver ham en flaske vand, jeg tror nemlig ikke at det handler om sult og derfor dur mælk og banan heller ikke. Hos jeres dreng er det et spørgsmål om at få ham gjort så tryg, at han fint kan sove videre på sit værelse og jeg tænker som du, at jo han på sigt vil kunne lære dette. Netop ved at du putter ham i egen seng og han så pludselig lærer sig at sove videre der.
Mit råd er derfor idag at I kan forsøge med en madras på gulvet og at I lægger jer hos ham, så han lærer sig at sove videre på værelset og ikke vendes til at blive hentet og båret ud hver gang han vågner, men i stedet holdes sovende... kan I ikke prøve det nogle nætter og se hvad der sker?
Fortsat held og lykke, krydser fingre for at det virker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske