Brev:
Meget urolig dreng om natten - stadig...
30. oktober 2007
Alder:
12 mdr.
Meget urolig dreng om natten - stadig...
For en måneds tid siden skrev jeg til dig om vores tvillinger hvor specielt vores dreng sov - og stadig sover - meget uroligt om natten.
De er nu blevet ét år gamle og er startet i dagpleje d. 1/10. Vi brugte 14 dage på at køre dem ind og det er gået rigtig fint. De er meget glade for deres dagplejemor og hygger sig rigtig derover. De kommer normalt i seng kl. 19 og står op igen kl. 5.30 - altså 10,5 timer om natten (hvis vores dreng altså sover igennem hvad han ikke gør). De sover to lure ved dagplejemoren - én lur fra kl. 8 til ca. 8.45 og én fra kl. 12 til ca. 13. Det går for det meste godt med at få dem til at sove ude ved hende - de falder som oftest i søvn uden problemer hvis de bare er trætte nok. Så på papiret sover de ca 12 timer i døgnet.
Vi står op kl. 5.30 - da vågner de begge og vil ikke sove videre. Så gør vi os klar til at komme afsted til dapleje - vi har 2o minutters kørsel derhen og afleverer dem ca. 7.30 så vi har en stille og rolig morgen herhjemme uden stress inden vi tager afsted. De får sig som oftest en lille skraber i bilen på vej ud til dagplejemoren også.
Derefter er de ude ved hende til ca kl 16 hvor vi henter og kører hjemad, får aftensmad mv. sædvanligvis i ro og mag inden vi gør klar til at putte dem i seng. De får stadig flaske til natten for at falde til ro men spiser ikke mere end 150 ml ca. Og spiser virkelig godt resten af dagen - både herhjemme og ude ved dagplejeren.
Men søvnen om natten er stadig meget urolig for vores drengs vedkommende. Vores pige havde også en periode (et par dage tror jeg) med meget urolig søvn for en tre uger siden hvor hun rullede rundt i sengen - satte sig op, rejste sig op, satte sig ned igen mv. uden at være helt vågen. Det eneste der kunne få hende til at falde til ro var at komme ind og sove hos os så det fik hun lov til. Hun kartede dog stadig rundt i sengen inde ved os også men faldt hurtigt til ro igen når vi holdt hende indtil os. Det gik tre nætter på den måde inden hun igen kunne sove hele natten igennem i sin egen seng.
Men vores dreng er stadig meget svær at trøste om natten. Det kører sådan ca efter samme princip, som da jeg skrev til dig sidst for en måneds tid siden:
De kommer i seng mellem kl. 19 og 19.30 hvor de falder i søvn i løbet af 2-3 minutter. Vi sidder lige lidt inde ved dem og synger et par sange inden vi siger godnat og går. Der er ingen problemer med at falde i søvn i deres egne senge. Efter ca. 1 - 1,5 time vågner vores dreng første gang, hvor han har sat sig op i sengen og ikke kan komme ned og sidde igen. Det plejer at gentage sig én gang til i løbet af aftenen og lige som vi selv skal i seng ved 22-tiden så plejer han at vågne med et skrig og være meget ulykkelig.
Jeg tror at han drømmer her. Nu prøver vi at få ham til at falde til ro igen og nogen gange lykkes det ved at vi sidder lidt med ham inde i vores soveværelse (han vækker ellers sin søster når han græder) og synger lige så stille for ham og giver ham vand. Han nægter at drikke vand af kop om natten men vil kun have vand hvis det er i en sutteflaske. Han gider ikke have MME så jeg tror ikke at han er sulten.
Vi har også tilbudt ham lidt banan og lidt mælk som jeg har læst at i et af dine andre råd til børn som vågner meget om natten. Men det bliver han bare endnu mere ulykkelig af og han gider ikke have noget af det. Når han så er faldet til ro prøver vi at putte ham i hans egen seng men så snart han kommer ned at ligge så vågner han igen og vi starter forfra og han bliver mere og mere ulykkelig hver gang. Hvis det ikke lykkes at få ham til at sove efter tre forsøg (hvor klokken nærmer sig 23) så kommer han ind til os for at sove og her falder han i søvn med det samme.
Nogen gange er han så umulig at trøste at vi tager ham ned i stuen og lægger ham på sofaen og her falder han også i søvn
med det samme. Så forsøger vi at bære ham op i hans egen seng når vi selv går i seng - men så vågner han igen og vi starter forfra.
Selvom han ligger inde ved os om natten så sover han meget uroligt - vender sig om på maven, sætter sig op, kan ikke komme ned at sidde igen, når vi hjælper ham ned at lægge sig ned igen skriger han, han skriger når han får puttet dynen om sig og gør alt for at sparke den af. Vi putter ham ind til os, får ham til at sove og efter 20 minutter begynder han igen og vi gentager seancen og sådan kører vi rundt det meste af natten.
Som du ser får hverken han eller hans mor og far særlig meget søvn i løbet af natten og da jeg nu også er startet på arbejde igen er det ret hårt. I den tid vi har fri sammen med børnene er vi "på" det meste af tiden da vores dreng maks sover 1 time i ro og mag efter at han er kommet i seng og så ellers roder rundt det meste af natten.
Vi var ved lægen sidste uge til 12 mdr check hvor de begge fik kontrollerer ører mv. og det var ingen problemer. I følge vores læge kan vores drengs urolige søvn dels skyldes dagplejestart og dels at han måske har tryk i sine ører da han er lidt forkølet. Så efter råd fra hende sover han nu med hovedenden af sengen eleveret men lige lidt hjælper det.
Vi er også opmærksomme på at de begge har brug for mere fysisk kontakt med os nu hvor de er startet i dagpleje og det er mit indtryk at de begge er rigtig gode til selv at bede om det ved at komme hen til os hvor vi også tager dem op. En halv time inden de skal i seng sidder vi så stille og roligt og giver dem flaske mens de ligger i vores arme og slapper af. Vores læge mente vi skulle lade dem få godnatflasken indtil der var faldet lidt ro på vores nætter herhjemme, da det ikke ville være godt hvis der skete for mange forandringer på én gang - og de er meget glade for den flaske.
Udover det har vi prøvet de råd der er i Pantleys bog "Sov igennem uden gråd" men det er ikke rigtig noget af det der har hjulpet os - og det at jeg også skal på arbejde igen dagen efter gør at vi heller ikke har så meget tid at prøve de forskellige metoder af hvis vi også skal nå at få sovet om natten. Pt. kører vi efter det mål at vi alle skal få en så god søvn som muligt om natten og lige nu sker det altså ved at vores dreng ligger i vores seng.
På den ene side kan jeg godt se at vi er nødt til at gøre det på den måde for bare at få lidt søvn om natten da vi ellers skal op og ind til ham hver gang han vågner med 20 min mellemrum. På den anden side er jeg lidt ked af at det er endt sådan netop fordi vi tidligere har brugt så meget tid på at få dem til at sove godt i deres egne senge. Det har de i princippet gjort helt fra start kun afbrudt med små puttenætter inde hos os hvis behovet var der.
Hvis de vågner henimod morgenstunden ved 4-5 tiden plejer de også få lov at komme ind til os og putte. Men nu har vores dreng sovet i vores seng i snart 6 uger efterhånden er det ret svært for mig at overskue hvor meget han reelt set har brug for det og hvor meget der bare er blevet til en vane. Vi har hele tiden holdt fast i at de skal falde i søvn i deres egne senge og håber så at vores dreng inden så længe kan sove hele natten igen. Men jeg er meget i tvivl om vi gør det rigtige eller om vi skal køre lidt hårdere på mht. hans søvn. Her tænker jeg på en metode lidt mere i retning af "Godnat og sov godt" selvom jeg har det meget svært med "torturmetoden" som jeg på en måde føler at det er.
At de begge sover i samme værelse sætter jo også sine begræsninger for sådan en metode da de vækker hinanden hvis de får lov til at græde. Vi har prøvet en gang at lade dem græde men det skete bare det at de begge blev fuldstændigt hysteriske til sidst og efter en time kunne jeg ikke holde det ud mere. Det tog os 1,5 time at få begge børn til at sove igen efter at jeg sagde stop. Jeg har det meget svært med at skulle gøre sådan noget igen.
Jeg har sådan set bare brug for nogle råd til at komme videre for vi er alle trætte og udkørte og jeg har svært ved at overskue situationen på lidt længere sigt:
Tror du vores dreng søvnproblemer om natten går over af sig selv og at han igen kan sove i sin egen seng lige pludselig? Som sagt så lægger vi ham til at sove i sin egen seng uden problemer - problemet er at han vågner så mange gange i løbet af natten og har meget svært ved at finde roen igen.
Skal vi gøre noget aktivt for at ændre situationen? Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre?
Håber du kan hjælpe os lidt videre
Hilsen Elin