Svar: Dagplejeproblemer - 13 mdr.
29. oktober 2007
Alder:
13 mdr.
Kære bekymrede forældre
Det gør altid ondt i hjertet, når ens barn ikke trives og det gør det naturligvis også hos jer. Derfor er det også godt at I handler og forsøger at finde en løsning, så jeres dreng atter får det godt.
Der er noget meget fornuftigt i det I siger, - at han lige nu gennemgår en udviklingsfase, som virker lidt mere seperationsfaseagtig end I ellers har oplevet. Nogle kalder det for et tigerspring og det er ikke usædvanligt at opleve netop det I oplever, når barnet er 13-14 måneder gammelt.
Der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu, han er mere og mere bevidst om verden og omkring jer, det er nu gået op for ham at dagpleje ikke bare er sjovt, men at det faktisk er hver dag osv. og han vil naturligvis hellere være hjemme og helst have jer inden for synsvidde, så han er sikker på ikke at være forladt.
I spørger om han skal være hjemme, om I skal holde alt jeres ferie nu, om I skal se efter en anden dagplejer osv. og jeg kan godt forstå at I er i vildrede og vil gøre hvad som helst.
Ud fra det I fortæller, så tænker jeg dog at det er en fase, som I skal igennem og at der er lys forude - han har jo hidtil virket meget glad for at være der og havde det godt, så det vil han sandsynligvis få igen. En periode på 3 måneder, hvor han har været glad er en lang periode og den glade tid skal I tilbage til.
Kan I mærke forskel på hans måde at reagere på alt efter om det er først på ugen eller sidst på ugen. Hvis I oplever at han protesterer mere og er mere ked af det først på ugen, så kan det jo være et udtryk for, at det er svært at starte igen efter at have været hjemme, men at det så går lidt bedre, når han finder ud af dagplejens rutiner og indstiller sig lidt på dette. I givet fald vil det så måske være den bedste idé at være der sammen med ham først på ugen og lade ham være der alene sidst på ugen, for at se om det så gør det lettere at starte igen.
Det som undrer mig eller gør mig mest bekymret og ked af det på jeres vegne, det er at I skriver at dagplejer virker stresset og irriteret over at jeres dreng pylrer. Det vidner ikke om stor pædagogisk sans eller indlevelsesevne og det synes jeg er rigtig synd og faktisk meget problematisk. Hvis det således er noget I mener alvorligt, så synes jeg faktisk det er noget I skal drøfte med lederen af dagplejen eller den tilsynsførende pædagog.
Det er meget vigtigt, at dagplejer har overskud og viser at hun gerne vil jeres dreng, hvis hun virker irriteret på ham eller virker stresset, så får han jo slet ikke lyst til at være der, snarere tværtimod. Det er meget vigtigt, at han føler sig tryg og netop ved at i mangel på mor og far kan han trygt søge hende, hun vil hjælpe ham og er der for ham og sådan lyder det I fortæller faktisk ikke...
Jeg vil derfor foreslå at I får en samtale med dagplejen (dagplejer, tilsynsførende pædagog) om hvordan I alle bedst muligt kan sikre at jeres dreng har det godt hvor han er. Man kunne sagtens forestille sig at den tilsynsførende kunne lægge lidt flere timer hos den pågældende dagplejer i en periode, for at lette hende lidt, så de var to på, nu hvor jeres dreng har ekstra meget behov for at blive taget om.
Jeg håber meget at det således vil lykkes jer at blive enige om en god løsning for jer alle og at mine tanker hermed hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske