Brev:
Dagplejeproblemer - 13 mdr.
29. oktober 2007
Alder:
13 mdr.
Dagplejeproblemer - 13 mdr.
Kære Helen
Vi har en lille dreng på 13 måneder, der er begyndt i dagpleje for næsten tre måneder siden. Han har indtil for nylig haft ry for at være meget af rolig af gemyt og taget det meste i stiv arm. Han har været reserveret over for nye mennesker, men tøet op rimelig hurtigt - men aldrig været sprudlende umiddelbar. I begyndelsen ved dagplejen var hun meget benovet over, at han tog alting i besiddelse - inklusive andre dagplejeres hjem, når han var på besøg - uden noget brok.
For tre uger siden er han imidlertid begyndt at blive meget pylret, og det bliver kun værre og værre. Lige nu er meldingen, at han græder hele formiddagen og først falder til ro om eftermiddagen. Dagplejen kan ikke forlade rummet, uden han bryder helt sammen, og helst vil han sidde på skøddet hele tiden. Hjemme er han mere puttesyg, end normalt, men ikke pylret eller umulig. Og han har ingen problemer med at lege selv, læse i bøger og tulle rundt.
Vi kan godt forlade rummet i kortere tid uden, at der sker noget. Vi er nærmere mere nervøse for, at han ikke rigtig gider de obligatoriske klappekage- og værsgo og tak-lege, da han hellere vil pille ved sin puttekasse.
Vi har det rigtig dårligt med at sende ham af sted i dagpleje, men kan heller ikke tage meget mere ferie eller flere omsorgsdage nu, da vi har brugt en del på at få ham kørt ind. Dagplejen er irriteret, og vi ved ikke, hvad vi skal stille op. Vi siger ordentligt farvel, har ingen stress på og bruger også tid til at snakke med ham, når han bliver hentet.
Gode råd ønskes!
Vi taler om at tage vores sidste feriedage og tage ham hjem i en periode og så prøve at køre ham ind igen. Ville det være en god ide?
Eller skal vi tage med i dagplejen og være der sammen med ham i en periode?
Eller skal vi kigge efter en anden dagplejer? (umiddelbart synes vi om hende, men hun bliver tydelig vis stresset af, at han er pylret)
Eller er det helt normalt i denne alder, og vi må have mere is i maven?
Vi har læst om den obligatoriske 8-10 måneders seperationsangst - som vi slet ikke har oplevet, så kommer den måske med forsinkelse og fuld udblæsning nu?
Det var mange spørgsmål, vi håber du har nogle gode råd, da vi har det forfærdeligt med at vide, at han er ked af det.
De bekymrede