Brev:
Søvn og hård afvisning
29. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Søvn og hård afvisning
Hej Helen,
så skriver jeg igen... Denne gang gang må jeg prøve at beskrive det lidt bedre :o) Vores søvnproblemer har nu også spredt sig til om dagen.
Aftenputningen foregår som følger: Far putter med flaske i egen tremmeseng. Her svinger det meget med hvor nemt det går med at få lagt den unge mand ned. Som tidligere beskrevet, bliver hans humør forværret over tid. Vi prøver at bruge de samme metoder hver aften, men det er lidt op og ned med hvad der virker og hvornår.
I løbet af aftenen, vågner han x antal gange, dette er også meget svingende. Her vågner han dog kun kort og skal have lidt hjælp til at finde sutten og komme ud af underlige stillinger :o)
Når mor og far så går i seng og liiiiige når at falde i søvn, så vågner William :-( Han piver og græder, og kaster sig rundt i sengen, når man forsøger at putte ham igen. Han stiller sig i kravlestilling og rokker, forsøger at komme op at stå, så længe han får lov til det græder han ikke, mumler nogle monotome M-lyde. Vi har prøvet at give ham tid til dette "roderi", ligesom ved aftenputningen. Men han bliver bare ved og ved, og da han stadig er meget søvnig kommer han nemt til at slå sig mod sengen. Dette foregår både i hans egen seng og når vi tager ham over i vores.
Vi aktiverer ham på ingen måde ved disse natopvågninger, lyset forbliver slukket ligesom vi heller ikke TALER til ham. Dette kan stå på over et par timer eller 3, hvor han roder rundt, falder lidt i søvn, for så at vågne igen. Vi har prøvet at give en ekstra flaske, men det virker kun kort...
Han virker ikke som om han er særlig vild med at blive nusset på dette tidspunkt, han piver mere og vrider sig
Han er jo normalt en krammebamse, der elsker fysisk kontakt, så det er lidt hårdt at få den afvisning. Det kan godt være svært at føle at man beroliger når man ikke må røre.
Jeg oplever det som en modstand mod at blive "holdt" og bestemt over, dette er især blevet tydeligt over de sidste uger, hvor også det at skulle skifte ham er blevet lidt af en kamp.
Om dagen er han så også holdt op med at sove :o( han sover ca.45 min formiddag og max 1 t eftermiddag. Efter samme tidsplan som i tidligere brev. Først tænkte jeg at det var super at han selvregulerede og at der så ventede der fuld nattesøvn forude, men nej... Nu har vi bare en jævnt træt dreng hele tiden, der ikke rigtigt gider noget i længere tid af gangen, er meget arm og opmærksomhedskrævende og som samtidig er svær at få til at spise. Alt dette afhænger selvfølgelig kun af hvor dygtige VI er til at finde på, for han kan sagtens smile, grine, lege og spise, hvis det sker på den helt rigtige måde, på det helt rigtige tidspunkt. Det svinger så desværre bare også bare en del med, HVAD der er det rigtige og HVORNÅR det er det.:o/
Nogle gange bliver vi helt rundtossede af at skulle finde på så dagen, specielt eftermiddag og aftensmaden bliver hyggelig for alle.
Kan du se noget fornuft i det hele, og måske give et par gode råd til fremtiden?
Jeg skal måske lige tilføje at der står et par tænder klar nr.5+6, tydeligt hvidt tandkød, men det kan vel næppe være dem der laver så meget ballade over så lang tid?
Endnu engang tak for din tid, og ikke mindst tak for dine meget personlige svar. Det føles rigtig dejligt at dine svar er personlige, at de er tilpasset til den viden og opfattelse som du har af mig og min familie. Tak for det :0)
M.
Ps. William nægter at sove med dyne på, sover i uldnattøj, men synes han blir kølig alligevel, kan/må man bruge en sovepose til så små? Han har altid sovet bedst/længst, når han var pakket ind - voksipose som spæd, kørepose nu.