Svar: Problemer med søvn - 7 mdr.
29. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Kristine
For det første er det vigtigt at I forældre bliver enige om hvordan I skal gribe dette an, for at gøre noget halvhjertet kommer der intet godt ud af og det er meget vigtigt at I støtter hinanden i den beslutning I nu tager.
Derudover er det meget vigtigt at I sikrer jer at jeres datter spiser nok i løbet af dagen, så det ikke er på grund af sult at hun vågner om natten. Når man er 7 måneder gammel, så har man behov for 4 skemåltider i løbet af dagen, samt amning og også brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med i hånden.
Søvnmæssigt vil hun have behov for at sove 2 lure, som sammelagt vil ligge på måske 3 timer - nogen sover lidt mere og om natten vil hun sover måske 11 timer.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frisk frugt, brødskorpe eller lignende at sidde med, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover 1-1½ time
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, igen sidde med ristede rugbrødsbjælker, brødskorper, agurkestænger og lignende efter at være blevet fyldt op med mos. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur sover 1½-2 timer
Eftermiddag 15.30-16: En portion grød, gerne med frugtmos og igen få lidt frugt at sidde med i hånden også. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere mad af jeres og mad der smager af noget. Meget gerne mosede grøntsager med lidt sovs og lidt krydderier, indmaden af en frikadelle, ris osv. Naturligvis i en konsistens som hun kan kapere. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 24-06: Sover uden amning.
Som I kan se indgår amning som en naturlig del af putteritualet i mit hoved og hvis I gerne vil ændre på dette, så far kan tage over, så vil alternativet på nuværende tidspunkt være en flaske. Det kan I derfor overveje...
Derudover vil jeg sige at far har ret - det virker at han putter hende, siger godnat og sov godt og går fra hende og lader hende græde. Ja det virker og hun stopper med at græde. Men hun stopper ikke fordi hun føler sig tryg og fordi hun har lært at hun roligt kan sove, fordi far og mor er jo lige inde i stuen - hun holder op med at græde, fordi hun ikke oplever at blive hørt - det nytter ikke noget, hun får ingen reaktion.
I skal naturligvis skelne hendes gråd fra hinanden. Det betyder at det ikke er al gråd, man skal reagere på med det samme. Der er forskel på om barnet græder fordi det er bange og utrygt, om barnet græder fordi det har ondt eller er sygt, fordi det søger underholdning eller fordi det er overtræt og har brug for roen til at samle sig selv. Det er meget vigtigt at man skelner mellem disse ting og derfor hele tiden vurdere, hvad er der tale om her og hvordan skal jeg handle i forhold til dette.
Det er helt basalt for udviklingen af hendes tillid til jer forældre at I lytter og hjælper, når hun har behov for det. I skal vurdere og når hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være helt okay at lade hende ligge, holde hænderne på hende og berolige hende så hun falder i søvn. Men andre gange græder hun fordi hun er utryg og føler sig forladt og her nytter det ikke noget at man går fra hende. Her er det vigtigt at man netop tager hende op, giver hende fysisk kontakt og så er det sådan man skal gøre.
Hvis man vælger den metode med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden og jeg går slet ikke ind for principperne om at man ikke må kærtegne, ikke må synge, ikke må holde i hånden osv. som "godnat og sovgodt" faktisk skriver. Men man kan godt nogle gange bruge det at gå til og fra. Se-til-metoden går ud på at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres datter klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Når børn bliver født er deres hjerne ikke færdigudviklet og hvordan hjernen videre udvikler sig påvirkes af, hvordan vi forældre reagerer på vores barn og de signaler som barnet sender til os. Når man forlader et grædende og ulykkeligt barn, et barn som rejser sig, strækker armene frem og som med sit kropssprog råber "tag mig op" eller "bliv hos mig", så er barnets hjerne og krop fyldt med en masse stresshormoner, barnet er i ubalance og kan ikke selv komme ud af denne tilstand.
Når barnet tages op, når man sidder hos barnet, holder det i hånden, er til stede og nærværende så falder barnet til ro. Det føler sig lyttet til og barnets hormoner ændres, barnet begynder at aktivere de centre i hjernen, som får barnet til at falde til ro. Når dette sker, så skabes der nogle forbindelser i hjernen som barnet fremover vil kunne drage nytte af. Det vil f.eks. sætte barnet i stand til i fremtiden bedre at kunne tackle forskellige stressede situationer.
Det er den korte teoretiske forklaring på, hvorfor man netop ikke bare skal gå fra sit ulykkelige barn, men netop skelne meget imellem, hvad gråden handler om og så reagere hensigtsmæssigt i forhold til dette.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske