Svar: Når far gerne vil putte
29. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Maj
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du synes det ville være dejligt, hvis far kunne overtage putningen om aftenen og da du selv nævner vælling, så var det jo en mulighed at lade dette indgå som en del af putteritualet...
For mig er det helt naturligt, at børn skal have endten bryst eller flaske, før de puttes til natten. Det er en dejlig tryg og afslappende måde at falde i søvn på og sådan falder mange børn i søvn til de er 1 år.. det synes jeg personligt ikke er problematisk. Da du således selv nævner vælling, så vil jeg foreslå at I forsøger at indføre en flaske til natten - det kan så være endten vælling eller almindelig modermælkserstatning. Vælling kan i princippet springes over, da det er en tilskudsblanding og da du ammer fuldt. Men mange forældre oplever god effekt og det kan sagtens forsøges.
Jeg foreslår derfor at far giver ham en flaske om aftenen omkring kl. 19, sætter sig med ham på værelset, giver ham flasken der og så putter ham i forbindelse hermed. Det vil være fint, hvis jeres dreng lige når at glippe med øjnene og følger med i at han flyttes fra favn til seng, så han ved, hvor han sover og er rolig og tryg ved dette, så kan far stå lidt ved ham, holde hånden på hans brystkasse, vugge han lidt osv.
Det at jeres lille dreng er begyndt at vågne mere om natten kan godt være et tegn på, at han netop begynder at have behov for lidt mere mælk. Ved at melde sig hyppigt til amning får han øget din mælkemængde og det vil være helt naturligt for hans alder. I løbet af den næste månedstid eller to, vil han også skulle begynde med lidt skemad og det vil således medføre en anden rytme og rutine for dagen og give lidt mere struktur. Så at starte med en flaske til natten vil være en god idé både for at give ham den ekstra mælk og for at far så kan komme mere på banen og du med god samvittighed kan komme hjemmefra en gang imellem.
Sen aften inden du selv går i seng, f.eks. kl. 23 kan du tage ham op, hvis han ikke selv vågner, amme ham så han er fyldt godt op til natten og putte ham igen - på den måde kan du også selv få lidt sammenhængende nattetimer...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske