Svar: Vaccine og 2 års undersøgelse
29. oktober 2007
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Skytte
Alle børn i Danmark tilbydes undersøgelse af egen læge og af sundhedsplejerske. Også når børn starter i skole tilbydes de ofte en samtale med skolelægen og skolesundhedsplejersken. Formålet med alle disse undersøgelser er at give barnet de bedste betingelser for at opnå en sund fysisk, psykisk og social udvikling.
Undersøgelserne handler således ikke kun om barnets fysiske trivsel, men om barnets og familiens generelle trivsel. Det er altså en snak om, hvordan man synes det går, hvordan man har det i familien, hvordan barnet trives osv. ud over at barnet så samtidig tilbydes gratis vaccinationer mod en række sygdomme, bliver målt og vejet, lyttet på lungerne, set i ørerne og øjnene osv.
Lægens rolle er at forebygge sygdom hos barnet, påvise eventuelle sygdomme på et tidligt tidspunkt og vejlede forældrene om behov og mulighed for stimulation, både hvad angår barnets fysiske, psykiske og sociale udvikling. Lægen ser altså på barnets fysisk, taler med forældrene om og ser på, hvordan barnet henvender sig, indgår i relationer, bruger sit sprog osv.
Det er et tilbud og derfor ikke noget man skal, men noget man godt må sige nej tak til, hvis man ikke ønsker det. Ligesom sundhedspleje faktisk også er... De fleste synes dog at det er vældig rart at få drøftet de ting, der kan være omkring ens barn, men en fagperson, der netop ved noget omkring børn.
Med hensyn til den nye pneumokokvaccine i børnevaccinationsprogrammet, så er det sådan at den i en overgangsperiode tilbydes børn, som er født efter 30. april 2006, og som i oktober 2007 er i alderen 4 – 17 måneder.
Børn, som ved første vaccination er i alderen 4 - 11 måneder, tilbydes tre vaccinationer. Der skal være mindst en måned mellem de to første vaccinationer og mindst to måneder mellem anden og tredje vaccination. Tredje vaccination gives, når barnet er mindst 12 måneder gammelt.
Børn, som ved første vaccination er i alderen 12 - 17 måneder, tilbydes to vaccinationer med mindst to måneders mellemrum.
Grunden til at børn over 1 år kun skal have to vaccinationer skyldes at deres immunsystem er blevet så modnet, at der dannes tilstrækkelige antistoffer efter to vaccinationer. Hvordan dette fungerer, når man har et barn på 27 måneder som du, tør jeg ikke sige, men umiddelbart tænker jeg at din datter jo så må have et endnu stærkere immunsystem og at man måske derfor ikke vil skønne det relevant at vaccinere. Jeg ved dog ikke nok om dette og vil anbefale dig at drøfte det med jeres læge.
Derudover kan du på Statens Serum Instituts hjemmeside www.ssi.dk kunne læse meget mere om netop denne vaccination.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske