Svar: Må jeg give min søn spinat?
5. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Hej
Det anbefales at man venter med at give børn spinat til efter 6 mdr.´s alderen pga det høje indhold af nitrat.
Nitrat er i sig selv ikke sundhedsskadeligt, men i mad kan nogle bakterietyper omdanne nitrat til nitrit og nitrit i stor mængde kan give opkastning og blåfavning i huden. Det sker fordi nitrit reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde og transportere blodet rundt i kroppen.
Så du må vente lidt med at give din dreng spinat. Det samme gælder i øvrigt grønkål, som også har et højt indhold af nitrat.
Efter 6 mdr´.s alderen er det fint at give barnet lidt spinat, enten som dampet spinat (hvor du fint kan bruge frossen spinat) eller som stuvet spinat. Spinat er jo god som tilbehør til f.eks. laks lavet i ovn eller til et stykke hambrugerryg.
God fornøjelse og velbekomme
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske