Svar: Træt og søvnig i løbet af dagen
25. oktober 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Børn er forskellige og det er deres søvnvaner også. Det er helt korrekt at de fleste børn i 8-9 måneders alderen sover 2 gange dagligt, men mange børn har også behov for en ekstra powernap:o)
Det er en alder hvor der sker rigtig meget, din dreng bruger sig selv meget mere end tidligere. Rent fysisk er han mere og mere mobil nu, ligger stort set ikke stille, triller, kryber, er måske ved at kravle, rejser sig ved tremmerne i sengen osv. Det vil sige at han rent fysisk har behov for mere ro nu.
Samtidig oplever han så også mere, verden bliver naturligt større. Hans øvelse i at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, hans øgede bevidsthed om mor i forhold til fremmede, hans manglende forståelse for at du stadig er der for ham selvom han ikke har dig inde i synsvinkel osv. Det giver ham altsammen med masse indtryk der skal bearbejdes og de bliver bearbejdet i drømmer.
Mange børn bliver i den alder også mere syge, de får ondt for tænder, oplever den første rigtige forkølelse, måske mellemørebetændelse osv. og sygdom og smerter er jo også med til at gøre ham ekstra træt.
Der er altså mange ting som spiller ind og som gør at det kan være helt almindeligt at han har behov for at sove en lille ekstra lur i løbet af dagen og du skal give ham lov til at sove det han lige nu viser behov for. Så ændrer det sig stille og roligt hen af vejen.
Gennemsnitligt vil børn på omkring 9 måneder sove mellem 2½-4 timer i løbet af dagen og 11-12 timer om natten. Som regel ca 14 timer i døgnet. Igen skal du huske på at dette er et gennemsnit så nogen sover lidt mere og andre lidt mindre og det er helt okay:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske