Svar: Er min datter selvdestruktiv?
5. februar 2004
Alder:
17 mdr.
Kære Ane
Jeg tvivler nu stærkt på at du er en dårlig mor; du har bare en datter som er ved at udvikle sig til et selvstændigt individ:o)
Mange børn får raserianfald. Især i alderen 15 mdr. til 3 år. Raserianfald kan vare flere minutter. Nogle børn skriger og stamper i jorden eller kaster sig dramatisk ned i gulvet. Du skal naturligvis sørge for at din datter ikke kommer til skade.
Et anfald kommer tit, som du også selv så fint beskriver, når barnet ikke har fået sin vilje eller hvis barnet ønsker at få noget her og nu og enten ikke bliver forstået eller bliver mødt med et nej, eller det kan vente. Din datter forstår ikke logikken bag dine handlinger endnu og du kan ikke forklare hende det, sålænge hun ikke er ældre. Din datter er ude af sig selv og ved slet ikke hvad hun gør.
Derfor er det bedste du kan gøre at sætte dig ned på hug og forsøge at berolige hende. Det er dig der er den klogeste og mest fornuftige af jer to, og det er derfor vigtigt at du bevarer roen. Det har din datter brug for. Vær overfor hende som du normalt ville være, så hun får fornemmelsen af, at det ikke hjælper noget at miste besindelsen. Vis hende kærlighed og tryghed.
Lyt til din datter, forsøg at sætte dig ind i hvad det er hun vil eller ikke vil og så spørg dig selv, om der er noget i vejen for at du følger hendes ønske. Det handler om at finde balancen imellem at sige "Nej", når det er berettiget og give barent lov. Det er vigtigt at barnet får en oplevelse af at det, det gerne vil, godt kan lade sig gøre nogle gange.
Du skal selvfølgelig sige "Nej" hvis du mener nej. Hvis din datter så reagerer voldsomt, så giver du plads til hendes vrede. Det betyder at du bliver hos hende, holder om hende og hvis hun ikke vil det, så venter du til hun er parat til at blive holdt om. Du skal ikke tale så meget med hende, bare være der for hende. Hvis du ikke kan klare hendes følelser, vil hun heller ikke kunne, men hvis du rummer det der sker med ro, så vil hun føle sig forstået og imødekommet og hun vil også imødekomme dig.
Jeg vil forøvrigt foreslå dig at læse bogen "Ka´selv - vil selv, men du må hjælpe mig" som er anmeldt i bogguide.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske