Svar: Mad og amning for 9½ mdr. gammel pige
5. februar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Maya
Det er altid nemmest at stoppe med amningen, hvis både mor og barn er enige heri. De fleste børn vil omkring din datters alder selv sige fra. Du kan fornemme om hun fortsat er interesseret ved at se, hvordan hun reagerer, når du ammer. Begynder hun at slippe brystet og dreje hovedet væk og være mere interesseret i alt muligt andet, så er det et tegn på at amningen ikke er så interessant længere og du derfor kan prøve at stoppe.
Om du skal stoppe morgen eller aften, bestemer du selv. Det skal du vælge ud fra, hvad der passer dig og hende bedst. Hvis I har det godt med morgenamningen, fordi hun så får sovet lidt ekstra der, så kan du bibeholde den og i stedet om aftenen tilbyde hende lidt vand før natten.
Du kan også bibeholde begge amninger. En del børn bliver ammet længe, nogle til de er et år og andre i flere år. Du skal bare vide, at hvis du overhører hendes signaler om at hun egentlig ikke finder amning så interessant mere og bibeholder amningen, så er det dig, der på et tidspunkt skal sige fra. Du kan ikke forvente at hun gør det.
I forhold til sin alder spiser hun ikke så meget, men det afhænger jo naturligvis af, hvor store portioner du giver hende. Det kan være en fordel at tilbyde hende lidt mindre og hyppige portioner.
Et forslag kunne se sådan her ud:
Morgen: Øllebrød
Formiddag: ½ bolle med smør, ost og lidt frugt
Frokost: Rugbrødshapser og grøntsager som nu.
Eftermiddag: Tykmælk med drys og frugt eller grød som nu
Før aftensmad: En tallerken med lidt grønt (agurk, tomat, pebberfrugt, majs, ærter
Aften: Aftensmad, som I spiser, som nu
Sen aften: Frugtgrød med mælk
Det er rigtigt at der altid er en risiko for at barnet vil gemme appetitten til senere, når der er frugtgrød i vente. Men hvis du bare sørger for at hun får sit behov for kød og grønt dækket i løbet af dagen, så gør det ikke så meget. Hun er jo stadig ikke så gammel:o)
Med hensyn til at kravle og gå, så er det jo, som du allerede sikkert ved, vigtigt at barnet lærer at kravle. Når barnet kravler udvikles krydsmønsteret, hvor barnet bruger sin hjerne til at koordinere venstre og højre hjernehalvdel. Samtidig udvikler barnet også sin balance, sin ligevægt. Det er vigtigt at udvikle denne, da det har indflydelse på barnets evne til senere at kunne løbe, hoppe og i skolen kunne kende forskel på om bogstaverne vender op eller ned, til højre eller venstre.
Men selvom man siger at børn skal kravle før de kan gå, så er der jo nogen, som gør det modsat. Hvis I ikke kan lære jeres datter at kravle nu, så er det vigtigt at I er opmærksomme på at hun skal lære det og så øver det med hende, når hun bliver større.
I øvrigt tak for dine søde ord. Det glæder mig at du synes om min side. Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske