Svar: Mad og søvnproblemer
5. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Mor til 2
Du behøver ikke at give din søn mælk om natten, da han nu er knap 7 mdr. gammel og derfor ikke ernæringsmæssigt har behov derfor. Men trygheden ved amning kan dog stadig være der og da det er en måde at få ham til at falde til ro på.
Du skal dog være opmærksom på at han så i løbet af dagen får mælk nok. Frem til 9 mdr.´s alderen vil hans hovedbestanddel af kosten fortsat være mælk. Derfor vil det være hensigtsmæssigt at du fortsat ammer ham om dagen, hvis du altså vil det:o)
Til at begynde med synes jeg at du skal amme ham omkring midnat, som nu og igen om morgen kl. 6, men måltidet midt om natten kan du udskifte med en tår vand. Det vil være den blideste overgang for ham. Når han er kommet ind i den rytme, kan du forsøge at give ham vand ved midnatstid også, men morgenamningen kan du fortsat bibeholde. Både fordi det vil være en god måde for jer begge at vågne på og fordi du om morgenen sandsynligvis vil have mest mælk.
Når I så står op ved 7-7.30 tiden giver du ham et grødmåltid her. Efter grøden kan du tilbyde brystet igen. Han kan så sove sin formiddagslur og når han vågner giver du igen grød eller mos. Det vil være en fordel at du laver grøden på mælk, så han også får mælkebehovet dækket af den vej.
Om eftermiddagen tilbyder du evt. et grød måltid mere, gerne efterfulgt af amning. og igen om aftenen giver du ham grøntsagsmos gerne med kød eller fisk og evt. lidt frugtmos til dessert. Inden du putter ham ammer du igen, altså som nu.
Til hvert grød/mos måltid giver du ham vand af kop og tilbyder amning efterfølgende. Omkring 7 mdr.´s alderen må han gerne få 3-4 måltider skemad og ca.3 ammemåltider er nødvendigt ved siden af.
Som du kan se ud fa min beskrivelse er en til to ammemåltider om dagen nok ikke nok til at dække hans behov, hvis du vil undgå at amme om natten.
Jeg har svært ved at vurdere ud fra dit brev, om du er så træt af at amme, fordi han bider, at du helt ønsker at holde op, eller om det er fordi du ammer så meget om natten, at du mangler overskudet om dagen.
Når han bider dig, er det vigtigt at du på en bestemt måde siger fra. Det kan du gøre ved at råbe højt, så han finder ud af at det bestemt ikke er hverken sjovt eller behageligt. Børn i hans alder ved godt at brystet og mor hører sammen og de har ofte en tendens til at bide i brystet, for at se reaktionen, det er en leg.
Du kan med fordel skifte mellem forskellige ammestillinger, så du ikke får belastet den side af vorten, hvor der er hul.
Ønsker du helt at stoppe med amning, så tror jeg det vil være mest hensigtsmæssigt at du trapper langsom ned, simpelthen fordi du har ammet så meget, at mælkeproduktionen fortsat er høj og det derfor er nødvendigt at den nedsættes langsomt. Du skulle jo nødigt rende ind i at få en brystbetændelse fordi du "tager en kold tyrker":o)
Hvor meget du kan skrue ned for amningen hænger også sammen med, hvor god han er til at drikke af kop og om han får flaske. Hvis han indtil nu kun er blevet ammet og ikke har vist interessen for flaske, er der i princippet ikke grund til at introducere en flaske på nuværende tidspunkt. Børn der er blevet ammet meget, har ofte en god kæbemuskulatur og vil fint kunne drikke af kop.
Hvis du fortat gerne vil bibeholde amningen, kan du på længere sigt nøjes med at amme om morgenen og når han skal putttes til natten.
Håber du kan bruge nogle af disse råd. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske