Brev:
Mad og mælk - 8 mdr dreng
4. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Mad og mælk - 8 mdr dreng
Min søn på snart 8 mdr er indtil jul blevet ammet ved 4-5-tiden indtil han selv valgte det fra, og det passede perfekt med at han så fik morgenmad (grød) ved 8 tiden.
Nu sover han for det meste hele natten (20-7/8). Nogen gange vågner han ved 5-7 tiden og brokker sig. Hvis klokken er før 6 giver jeg ham lidt sukkervand i flaske (han har ingen tænder), efter 6 får han mælk. Begge dele er han tilfreds med.
Det har han nu åbenbart vænnet sig til og får derfor mælk ved 7 tiden (hvis ikke han er vågnet tidligere). Nogen gange sover han så videre en times tid andre gange er han frisk.
Mit problem er nu at han ikke har appetit til morgenmaden, og jeg føler at hele dagens mad-"program" bliver rykket. Så får han morgenmad kl. 9.30 (og spiser næsten ingenting). Når han så skal sove ved 11 tiden er han små-sulten og får derfor lidt mælk til at sove på. Frokost kl. 14, lidt mælk om eftermiddagen (før fik han mellemmåltid men det er der ligesom ikke "plads" til) og aftensmad kl. 19 - og han får mælk kl. 20 når han skal sove.
Det er noget rod og jeg synes næsten ikke han får noget at spise.
Skal jeg prøve at vænne ham af med morgenflasken og give ham morgenmad når han vågner (efter ½ times tid)? Han er ofte tilfreds med vand, men der kommer tit hurtigt brok igen.
(han vejer 10.2 kg og er 74 cm så han lider ingen nød).
Et andet problem er maden - han virker som om han er begyndt at kede sig med grøden, men er endnu ikke god nok til, at han selv kan prøve. Han er meget interesseret i rigtig mad, men bliver hurtig "træt". Vi mader ham med hånden med fisk, kartoffelmos, grøntsager, pandekager etc., og med ske får han havregryn med mælk, men han spiser ikke særlig meget af noget af det.
Ske-mad (hjemmelavet) er ikke et hit og så åbner jeg gerne et købeglas, bare lige for at tjekke om han virkelig ikke er sulten - og så spiser han 3 dl....
Min mand mener (og jeg giver ham lidt ret) at det er et skrå-plan at komme ind på, at give ham noget andet, som han kan lide fremfor det der bliver serveret. Er det vigtigst at han får noget ned, ligemeget hvad (frugt, yoghurt, købemad) eller skal vi respektere, at han ikke vil have maden og så bare lægge ham i seng kun på sin aftenflaske? Er han ikke for lille til det endnu?
Jeg kan "snyde" ham nogen gange ved at putte min egen mad (som smager dejligt) i et tomt købe-glas og så bliver det spist uden problemer...
Sikken en rodet mail... håber du kan finde hoved og hale i det. Det virker som om denne "mellemperiode" fra at få ske-mad pureret til rigtig mad volder mange problemer her..:-)
På forhånd tak