Svar: Min søn på 7 mdr. nægter at spise grønsager
4. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Janne
Nogle børn bryder sig ikke om grøntsagsmos, og da din søn nu er 7 mdr. gammel, så er han efterhånden stor nok til at tykke sin kost selv. Det kan således godt være at du kan springe grøntsagsmosen over. I stedet skal du koge grøntsagerne godt og skære dem ud i stykker, som han efterhånden som han bliver ældre, også vil kunne få fat i med fingrene selv. Det selv at kunne vil måske fremme lysten til grøntsagerne.
En god ret kan også være kartoffelmos med millionbøf. Mange børn kan godt lide den brune sovs og du har mulighed for at skjule et par gulerødder og lignende i sovsen.
Ofte står vi som forældre og kokkererer det bedste vi har lært, men nogle børn foretrækker faktisk den grøntsagsmos man kan købe på glas, så dette kunne også være et forsøg værd.
Vær opmærksom på, at brug af stavblender kan gøre f.eks. kartoffelmos klæbrigt og ikke særlig lækkert. Brug i stedet et almindeligt piskeris eller mos med en gaffel.
Du kan forsøge noget af ovenstående, men umiddelbart tror jeg, efterhånden som han bliver ældre, at du skal forsøge at give ham mere og mere af jeres mad og lade ham selv forsøge sig, så den egentlige grøntsagsmos springes over. Omkring 8 mdr´s alderen vil han stort set kunne spise det samme som jer og det er vigtigt at du ikke kæmper for at få grøntsagsmosen i ham, så han får en dårlig oplevelse ud af det.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske