Svar: Smider med tallerkenen?
29. januar 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Sanne
Din datter er nu virkelig begyndt at vise sin egen vilje og medbestemmelse og hun afventer sikkert også spændt hvad din reaktion bliver, når hun gør noget, som hun ved du ikke vil have.
Det er jo en fantastisk måde at få opmærksomhed på. en opmærksomhed man naturligvis skal sørge for at give hende på andr tidspunkter af døgnet. Men det med at smide med maden til højre og venstre, vende talerkenen på hovedet og vælte sit glas med mælk og fuldstændig overhøre de irettesættelser man giver,- det tror jeg næsten alle forældre har oplevet.
Min holdning er at man må være konsekvent. Man kan godt i en periode flytte tallerkenen som du har gjort, hvis det så giver mere ro, men hvis det samme sker igen så snart tallerkene igen er på bordet, må man være konsekvent og sige at nu er det nok.
Næste gang din datter gør det, så ville jeg sige "Nej" og lade hende vide, at det vil man ikke have. Hvis hun så trodsigt gør det igen, så ville jeg fjerne tallerkenen og sige "Slut, så får du ikke mere mad", for man skal spise ordentligt.
Dicte vil sikkert begynde at græde og du kan i givet fald godt forsøge at give hende sin tallerkenen igen med formaningen om at så spiser man pænt, men gentager det sig, så fjernes tallerken og så er det slut!
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske