Svar: Vil ikke spise i vuggestuen
13. september 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Sandra
Dejligt at høre at det går så godt med indkøring i institutionen og at Kasper trives med at være der, bortset fra det med maden...
At han ikke vil spise der er jo nok en reaktion på at det hele er nyt og fremmed. Det kan være svært for ham at koncentrere sig i selskab med de andre børn og samtidig har han jo en alder, hvor han lukker munden sammen og begynder at få lidt mere egen vilje netop ofte omkring mad.
Det bedste man kan gøre er naturligvis at sikre at han tilbydes noget som han godt kan lide, så det ikke er smagen, der gør at han ikke spiser. Og så må man forsøge at skabe en ro omkring måltidet så han kan koncentrere sig.
Måske kan du give ham lidt af den dessert med som han får om eftermiddagen og som han godt kan lide. Ikke fordi han skal til at udskifte sin frokost med dessert, men mere for at se om han så ville acceptere at spise, når det var noget rigtig lækkert. Det handler nogle gange om lige at få brudt den situation han er i og så komme videre igen.
Henter du ham kl. 14? Og vil han spise der? Du skriver at han plejer at spise 15.30 og måske kunne du flytte dette tidspunkt frem til kl 14 og så om eftermiddagen forsøge med noget lidt mere frokostlignende eller rester fra aftensmaden dagen i forvejen.
Der sker så meget nyt i hans liv lige nu og så meget han skal koncentrere sig om og jeg tænker at det med maden skal I give mindst mulig opmærksomhed. Det vigtigste er at han spiser og interesserer sig for maden og ikke lukker helt fra. Og lidt er bedre end ingenting.
Stille og roligt i takt med at han nærmer sig 12 måneder så vil hans indtag af mme jo også langsomt nedsættes og morgenflasken vil udgå. Jeg tænker at det også vil betyde at han vil være mere sulten i løbet af formiddagen. Da han får mme i sin grød, kan I godt forsøge at se om en fjernelse eller nedsættelse af mælk i morgenflaske vil gøre en ændring. Samlet har han behov for 400ml mme dagligt, men så er han også dækket ind og vællingen tæller med i regnskabet.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske