Svar: Vitaminer ved 12 mdr.
13. september 2007
Alder:
12 mdr.
Hej Rikke
Jeg er ked af at høre at I nu er ramt af sygdom igen og så med tandfrembrud og det hele oveni hinanden... det er jo ikke så befordrende for lysten til at spise.
Samtidig så er han jo også i den selektive alder og det lyder meget fornuftigt at I giver ham lidt ekstra tilskud af vitaminer og mineraler. Det kunne være en multi-vitamintablet til børn, hvor han kan få en dagligt. Du skal dog være opmærksom på at han ikke kan tygge den endnu, så du skal knække den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Ellers er det en god idé at sørge for at han får så stor variation som muligt, finde noget af det I ved han godt kan lide og så forsøge at introducere lidt nyt sammen med dette en gang imellem. Det er en god idé at få ham til at spise fisk, da fisk indeholder mange gode fedtstoffer, som er vigtige for hans udvikling. Og fisk er jo mange ting, det behøver ikke være kogt torsk, det kan være laks lavet i ovnen, det kan være rødspættefileter, fiskefrikadeller eller smørbart fiskepålæg som sildepostej, torskerogn, makrelsalat osv.
Det er også vigtigt at han får proteiner, og det findes jo især i kød, men også i æg. Og han må gerne få hårdkogt æg, æggepandekager, røræg eller spejlæg. Lidt æg et par gange om ugen er fint til at dække hans behov og kan være med til at skabe lidt variation.
Det er fint at I bibeholder sødmælken lidt endnu og når I vælger surmælksprodukter så gå efter sødmælks- eller letmælkstypen.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske