Svar: Mere mad om aftenen?
13. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sine
Da din dreng kun er 3 måneder gammel, så vil det være bedst at du fortsætter med Nan 1 og så giver ham lidt ekstra, når han har behov for det. Børn der får flaske skal have lov til at regulere deres behov selv ligesom børn der får bryst.
Det er ikke så længe siden at Nestlé lavede om i Nan, så både Nan 1 og 2 er fuldgyldige. Det betyder at din dreng kan leve udelukkende af begge dele. Hvis du, når din dreng er blevet 4 måneder, oplever at han fortsat har behov for en stor mængde mme om aftenen og du gerne vil give ham noget lidt mere mættende, så må du gerne give ham Nan 2. Netop fordi det er fuldgyldigt. Men lige nu skal du bare give ham, hvad han kan spise af Nan 1.
Det er fint at du også ammer og får begge ting til at fungere. Du kan jo overveje om han efter flasken med de 200ml om aftenen, ville have glæde af en lille tår ved brystet i stedet for ekstra erstatning. Mælken hos dig løber ikke så hurtigt som når han spiser af flaske og det kunne godt være gavnligt for ham.
I forbindelse med forkølelse kan små børn godt gylpe lidt og det kan godt være derfor at han gylper lidt mere nu end du tidligere har oplevet. Samtidig er det også på grund af forkølelsen at han har lidt slim i luftvejene, som kommer op sammen med gylpen.
Hans gylpen kan dog også hænge sammen med at han nu er begyndt at spise lidt mere flaske og derfor får mælken lidt hurtigere og får en lidt større mængde end han måske ville have spist ved brystet. Det er således lidt 'overflod' der kommer op og måske ville det være en hjælp, hvis I kunne forsøge med en sut en gang imellem, f.eks. om aftenen, når han har spist sin flaske, vågner op og viser at have behov for at sutte - det kunne være at en sut var nok...
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske