Svar: Sovevaner - 1 mdr.
13. september 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Lotte
Tillykke med den lille datter:o)
Det er helt normalt at børn som ikke er ældre end din datter spiser og sover meget varieret og de er generelt meget selvstyrende. Du kan således ikke regne med at din datter har et fast mønster, en fast rutine endnu.
Du kan dog godt hjælpe hende lidt på vej og det første du kan gøre er at forsøge at holde hende lidt igang når hun spiser. Det er rigtig hårdt at spise ved brystet og derfor vil hun nogle gange falde lidt i søvn undervejs og måske ikke helt spise sig mæt nok. Derfor er det en god idé at du først lægger hende til den ene side, holder lidt gang i hende ved at trykke hende lidt i hænderne og under fødderne, stryger hende lidt igennem håret med dine hænder osv. Når hun så har spist godt fra den ene side, så skifter du hende og lægger hende til igen.
Hvis hun kun har spist kortvarigt på den ene side, så må du lægge hende til samme side igen, men i en anden ammestilling. Hvis hun derimod har spist godt fra den ene side, så lægger du hende til modsatte bryst og lader hende spise der. Næste gang du ammer, så starter du der på modsatte bryst, hvor hun sluttede sidst og så skifter du hende, og lægger hende så til den anden side bagefter. Håber ikke dette blev for forvirrende skrevet:o)
Når hun er færdig med at spise ved brystet og således har fået bryst af to omgange, så putter du hende ved at svøbe hende og ved evt. at give hende en sut. Nogle gange så hjælper det at svøbe hende inden du ammer hende 2 gang, fordi hun så ikke fornemmer at blive flyttet fra din favn til liften på samme måde.
Det er en god idé at putte hende i liften, da den ikke er for bred og dermed ikke virker for stor. Samtidig har den kaleche og det er vigtigt at hun føler sig omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule". Det minder lidt om tiden inde i livmoderen
Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Nogle gange hjælper det at svinge liften lidt frem og tilbage, nogle gange hjælper det at stille hende lidt afsides, så der er lidt mere ro, hvor hun sover. Nogle gange hjælper det at lade far tage over, da han ikke lugter af mælk og hun måske derfor bedre falder til ro, når det er ham der putter.
Når hun vågner efter 30 minutter så er det for det første fordi hun skifter søvnfase der og her går hende mororefleks ofte igang - hun giver ligesom et lille spjæt og det vågner hun af. Ved at være svøbt, så hjælper du hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv.
Samtidig kan det også være en bøvs der er på vej og så må du tage hende op, få hende til at bøvse af, forsøge med sutten og en beroligende hånd og se om hun så kan sove videre. Nogle gange er hun nødt til at have en lille ammetår mere, og så derefter falder hun i søvn og tager et lidt længere stræk.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske