Svar: Min dreng vil ikke sove om dagen - 3 mdr.
13. september 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Du skriver at du er begyndt at give flaske, det er jo rigtig fint, da du så er helt sikker på hvor meget din dreng spiser i løbet af dagen.
Du fortæller at han er 3½ måned gammel og kan sove fra 20.30-05, det vil sige at han får flaske kl. ca 20 og igen kl 05... det er meget flot og faktisk noget mere end man kan forvente i forhold til hans alder. Samtidig fortæller du at han så først får flaske igen kl. 9.
Min umiddelbare tanke er at han skal have lidt mere at spise, jeg synes det er for langt et stræk han tager, når han ikke er ældre end 3½ måned gammel og jeg tænker at det at han er meget vågen om dagen godt kan hænge sammen med at han skal have lidt mere mad generelt. De meget vågne børn som har svært ved at sove er nogle gange sultne børn. Da der går lang tid imellem hans måltider aften og nat, så tænker jeg at han måske er meget vågen fordi der er noget han skal have indhentet, altså rent mælkemæssigt.
I forhold til hans alder, så skal du regne med at han har behov for at sove 3 gange dagligt, en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag.
Da han sover fra kl er ca 20.30 og til næste morgen (jeg går ud fra at han falder i søvn igen efter flasken kl. 05) så sover han måske ca 10-11 timer om natten og sammenlagt vil han have behov for ca 15 timers søvn i døgnet. Det vil sige at han har behov for at sove måske 4 timer i løbet af dagen. Husk at nogen sover lidt mindre og andre lidt mere.
Det vil ofte være sådan at de to af lurene ikke udgør mere end måske 45 minutter og den sidste lur er så lidt længere og varer måske 2 timer.
En plan for dagen kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 7.30-8: Vågner, står op, pusles leges med osv.
Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske 45 minutter
Frokost kl 12.30-13: Flaske og puttes til middagslur derefter, sover måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Flaske igen og sover atter, her igen en lur på ca 45 minutter
Aften 19-20: Flaske og puttes til natten efterfølgende
Sen aften 23-24: Flaske
En plan som dette vil måske hjælpe dig og jeg tænker at det vil hjælpe jer at få lidt struktur på dagligdagen. Selvom han ikke er så gammel endnu, så vil det at kigge lidt på klokken måske være vejen frem for jer. Det er dog vigtigt at du stadig er fleksibel omkring de signaler han viser.
Nu kender jeg dig jo ikke og ved ikke hvordan din dreng ellers er, men i forhold til hans alder, så kan man sige at det er meget normalt at børn netop i 3 måneders alderen har behov for hjælp til at finde roen, hjælp til at samle sig og støttes når de skal sove. Han er så stor nu at han begynder at opleve verden omkring sig og er meget mere bevidst om hvor han er og hvem han er hos, end han tidligere har været. Det betyder at han oplever mere og samtidig har svært ved at sige fra og lukke af - han vil ligesom ikke gå glip af noget. Det er derfor din opgave at hjælpe ham med at finde ud af når han skal sove.
Jeg håber derfor at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske