Svar: Madplan - pige 7 mdr.
12. september 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Velkommen til:o) Det er rigtig flot at du fortsat ammer trods alle de problemer I har haft med amning undervejs. Der var mange som havde givet op og smidt håndklædet i ringen, men ikke du og det er super godt gået:o)
Jeres plan for dagen ser rigtig fin og alderssvarende ud. De fleste børn vil i 7 måneders alderen spise ca 4 måltider skemad og spise ca 4 amninger/flaske og det er jo præcis det Ella gør. Da du samtidig bruger mme i Ellas mad, så får hun helt sikkert den mængde mælk hun har behov for og hvis hun derudover har behov for ekstra væske, så kan hun drikke vand af kop.
Du må tro på at hun selv er i stand til at regulere sit behov. Hvis hun tilbydes, så tager hun imod, hvis hun har behov for det.
I har en fin variation af grød, frugt og grøntsagsmos og det lyder rigtig fint i forhold til at sikre Ella de vitaminer og mineraler hun har behov for. Du kan forsøge med lidt øllebrød, så hun vender sig mere og mere til rugbrødssmagen og du kan også købe et gammeldags mørkt rugbrød og skære nogle gode store bjælker, som du kan riste i ovnen. Det vil være dejligt for hende at sidde med en rugbrødsbjælke.
De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen begynde at trappe ned til 3 amninger dagligt, andre bibeholder de 4 lidt endnu. Omkring 10 måneders alderen vil de fleste børn få dækket deres mælkebehov fint med 2 amninger og en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen.
Med hensyn til øgning af skemad, så er det ikke fordi Ella skal have tilført så mange ekstra måltider, det der sker omkring 8 måneders alderen er at hun her bliver så meget bedre til at tygge, at I vil kunne give hende mere og mere mad i stykker, men samtidig bibeholde hendes nuværende skemad ved siden af. Det er altså ikke endten eller, men både og...:o)
Som du beskriver det hele lige nu, så lyder det altså rigtig fint og som om I er på rette vej.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske