Brev:
Er det selvstændighedsalderen eller...
10. september 2007
Alder:
2 år
Er det selvstændighedsalderen eller...
Hej Helen
nu skriver jeg lige igen
min datter er en nem og dejlig pige med masser af temp. jeg har hele tiden være meget opmærksom på at at støtte hende i at det er ok at både være glad, ked og gal... det er nogle gange svært da det jeg ofte har lyst til at sige at nu skal hun slappe af og ikke være så hidsig. og det er svært ikke at vise frustrationerne over at hun bliver sur på mig.
Bla. har jeg mange problemer med at få freja i tøjet, når jeg begynder at finde tøjet frem stiller hun sig demonstrativt et stykke fra mig og nægter at komme. jeg har prøvet at spørge hende hvad hun ville have på, nogle gange virker det, har prøvet at give hende to valg muligheder. og prøvet at finde det jeg vil have hun skal have på og ikke give hende valg muligheder ( det virker når vi er nogle steder hvor vi jo kun har et sæt med !!) hun bliver meget ulykkelig og rasende når jeg tager hende over til mig og jeg føler lidt at jeg tvinger hende til noget hun ikke vil og det er ret ubehageligt og jeg kan næsten ikke holde hende. men hun skal jo have tøj på.
Har prøvet at snakke med hende bagefter og før når hun er rolig om at hun skal have tøj på og det er for koldt uden osv... og om hun selv vil prøve om jeg skal hjælpe hende.... ingenting virker. hvis jeg lader hende sidde mens jeg får tøj på og hun kan falde lidt ned, bliver hun nogle gange meget ked af det og kommer hen som om jeg ikke må være sur på hende - det gør mig ked af det. f
hvis jeg siger til hende, så kan vi ikke komme ud og hun meget gerne vil ud går hun nogen gange hen og tager det hun gerne vil have på, som hun siger ok jeg vil godt men jeg vil selv bestemme hvad. er meget imod og ked af at skulle komme med en trusel før det lykkes. Er træt af at starte morgenen med at skælde ud og være den "sure" forældre. Hvad gør jeg forkert?