Brev:
Motorisk udvikling og søvn
29. januar 2004
Alder:
7 mdr.
Motorisk udvikling og søvn
Hej
Jeg har før været glad for dine svar, så det ville være dejligt at høre fra dig vedr. vores lille travle søn!
Min søn er nu 7 ½ mdr. og en lille nysgerrig krudtugle. Han er meget fysisk aktiv og har så travlt med alt det han skal lære i øjeblikket.
Indtil han var 6 1/2 mrd. havde vi faktisk ikke de store problemer med at få ham til at sove, men de sidste par måneder i takt med hans motoriske udvikling, hvor han har lært at sidde, kravle og her til sidst rejse sig op af ting, er det blevet så svært at få ham til at falde til ro.
Det er som om han ikke kan give slip, han skal øve, øve og øve. Så sengen og puslebordet bliver mere til en træningslejr og han vil bare ikke ligge stille før han er helt, helt mør og træt!
Det er jo synd, at han først kan få ro når han er ved at kollapse, og det er jo også superhårdt for os.
Jeg bliver sådan i tvivl om, hvordan vi skal takle det, som det er nu, bliver de gode sovevaner, hvor han fint kunne ligge selv og falde i søvn, udbyttet med dårligere. Dvs. at jeg næsten altid ligger med ham til han falder i søvn, dels for at få ham til at ligge lidt stille og dels for at få ham til at slappe af.
Jeg ville så gerne have at vide, om det kan være en fase,- hvor han er så overvældet af alt det nye han kan. Jeg føler at vi gør, som vi bliver nødt til. Altså støtter ham så godt som muligt til at finde hvile. Men det er hårdt og jeg ville gerne have indarbejdet gode sovevaner for ham igen.
Men på nuværende tidspunkt virker det helt umuligt at prøve at ”opdrage” ham. Lige nu føles det som om han skal hjælpes på vej, og så må sovevanerne rettes til senere, når han finder lidt mere ro omkring de ting han har lært/ er ved at lære.
Hvad synes du?
Mange hilsner
Mette