Svar: Mavekneb under og efter amning
28. januar 2004
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Børn der bliver født før tid har ofte et umodent tarmsystem med mavekneb til følge. Jeg kan godt forstå at du tænker at flasken ville være nemmere, men jeg er ikke sikker på at det vil løse problemet. Børn kan også få mavekneb og måske hård afføring af flaskeernæring.
Amning hver 3 time, om natten måske fem timer imellem og en vægtøgning på 200 g om ugen er fint. Det er lidt sævrt for mig at vide, hvad det er der sker hos jer, da jeg ikke kan se jer, men jeg spekulerer på om det kan være noget andet end mavekneb. Kan det f.eks. være at din datter slipper brystet, fordi hun bliver irriteret over at mælken ikke kommer med det samme?
Hvis du tror det er en mulighed, så vil det være en god idé at få lægen til at skrive en recept på en syntocinon-spray. Du skal have et pust i hvert næsebor før amning og det vil fremme nedløbsrefleksen.
Vær opmærksom på om du presser hendes baghoved. Man kan nemt komme til at presse barnet til brystet, når man i bedste mening forsøger at støtte hovedet under amning. Mange børn reagerer på dette ved at slippe vorten, være grædende og blive som en flitsbue. I stedet for at støtte hendes hoved ved baghovedet skal du sørge for at holde nede ved nakken.
Gør brug af de forskellige ammestillinger. På den måde får du stimuleret brystet bedst muligt. Når hun slipper kan du med fordel lægge hende til det samme bryst, men på en anden måde. Hvis hun ammer kortvarrigt på begge sider får hun den vandholdige mælk, som vil give hende mavekneb. Det er vigtigt at hun også når ind til den federe mælk, som giver mæthed og giver hende "elastikker" på arme og ben. Sørg for at hun kommer godt nok i bund ved at amme fra en side af gangen.
Jo hyppigere du ammer jo mere mælk. Så hvis du ønsker at øge din mælkeprosuktion kan du med fordel lægge hyppigt til. Sørg også for at du selv får mad og væske i løbet af dagen, samt hvile. Hvis du kan lidt malt øl/mørk hvidtøl kan du med fordel drikke sådan en om dagen (et glas formiddag og et aften). Det er et gammelt husmoderråd. Du kan også købe ammete.
Til sidst vil jeg også lige sige, at hvis du har lyst til at forsøge med flasken, så sker der jo ikke noget ved at prøve. Så kan du se hvordan hun reagerer på det. Der er dog altid en risiko for at barnet vil vælge flasken fremfor brystet, da det er noget nemmere at spise af flaske. Derudover er sutteteknikken forskellig fra flaske og bryst.
Hvis hun har hård mave kan du give hende lidt laktulose. Du kan også give hende mavemassage, cykle med hendes ben og evt. lægge en lun stofble (varm med strygejern) rundt om hendes mave. Nogle børn med maveproblemer har også glæde af zoneterapi.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske