Svar: Froop - et nyt mælkeprodukt
29. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Med hensyn til Froop, så er det så vidt jeg ved produceret i Tyskland og jeg kender desværre ikke indholdsdeklarationen. Men inde på Madprocenter.dk under mælkeprodukter (s.25) kan du finde Froop. Det kræver dog at man bliver medlem for at få adgang til næringsindhold mv. Jeg ved ikke hvad et medlemsskab koster.
Generelt kan man sige at det altid er en god idé at holde sig til at give mælkeprodukter af sødmælkstypen, så længe barnet er under et år. Det vil sige produkter som Yoghurt, tykmælk og A38. Indholdet af protein og fedt skal være det samme som i sødmælk. Det sikrer dels at barnet får energi nok, samt undgår at få unødigt meget protein. For meget protein belaster barnets nyrer. Derudover bør brug af produkter med frugt begrænses, fordi de har et højt indhold af sukker og mere er en dessert end egentlig mad.
Mit bedste råd er derfor altid at tjekke indholdsdeklarationen, når man står med en vare, hvor man er i tvivl om den er børne egnet.
Med hensyn til din datters daglige madplan, så ser dette fint ud i forhold til hendes alder. Når hun bliver lidt ældre vil det være en god idé at du ud over det nuværende også giver hende lidt før aftensmad, som er en lille tallerken med lidt grønt. Det kan være agurker, majs, ærter, pebberfrugt, gulerodsstænger osv. Derudover kan du tilbyde hende lidt frugtgrød som dessert om aftenen, eller lidt frugt inden sengetid.
Med hensyn til flaske givning, så er det jo et eller andet sted meget fint at din datter vælger denne fra. Se om ikke hun kan nøjes med at drikke af kop og få sit behov dækket af den vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske