Svar: Pige på 2 vågner om natten og start i børnehave
28. januar 2004
Alder:
2 år
Kære Sascha
Det handler om tryghed. Emma har været så meget igennem den sidste tid, både med indlæggelse og skift til børnehave og hun reagerer med at være vågen og være bange for at sove. Det er helt normalt.
Samtidig er hun også i en alder, hvor der sker utroligt mange ting. Fra at være en lille baby, der er totalt afhængig af sine forældre, er hun nu så stor at hun begynder at kunne flere ting selv og gerne ville ting selv; men der er sket så meget som hun ikke har kunne klare. Det er følelser jeres datter udtrykker, hvilket jo i princippet er rigtig godt, men som forældre kan det ofte være svært at klare.
Som forældre kan vi godt sætte ord på vores følelser og fortælle om vi er vrede, opstemte, angste osv. men jeres datter kan endnu ikke sætte ord på. Når hun beder og flasken, så er det fordi den symboliserer tryghed for hende. Det er noget hun kender fra hun var lille og som har givet hende ro. Det er tryghed.
Jeres opgave er derfor at finde ud af, hvordan I bedst kan gøre hende tryg. Lyt til hende, prøv at fornemme, hvad der rør sig i hende.
Du skriver også at hun gennem et år generelt har sovet dårligt. Men hvad har du gjort, når hun er vågnet flere gange hver nat? Hvis hun f.eks. er vant til at få sutten, når hun vågner, så er det det hun kender, igen trygheden, det hun beder om. Som forældre kan man vælge at ligge med benet ude af sengen hver nat, med en sut parat i hånden, eller give barnet en flaske at sove på og begge dele er sådan set i orden med mig, hvis man bare ved, hvad det er man gør og hvilke konsekvenser det har. Det er jer, der som forældre hele tiden vælger, hvad der er det rigtige at gøre. Det er også jer der skal sige stop, men det skal et eller andet sted også være på barnets præmisser. Man kan ikke give barnet en vane eller rutine fra lille og så regne med at man fra den ene dag til den anden kan ændre dette. Ting tager tid.
Med hensyn til indkøring i børnehave, så kan jeg godt forstå din hensigt med at blive hos Emma. Men nogle gange er det en fordel at aflevere barnet rimeligt hurtigt, så hun lærer at det er sådan rutinen er. Hvis hun bliver ked af det, når du går, så bliver hun ked af det uanset om du går efter 15 minutter eller efter 1 time.
Det kan også være en god idé at aflevere hende forholdsvis tidligt på dagen, hvor de andre børn også bliver afleveret. Hvis hun kommer senere end de andre, så kan det være svært for hende at blive en del af deres leg, som de så allerede er i gang med. Det kan også være en fordel at lade hende blive i børnehaven, så længe at hun f.eks. spiser frokost med de andre børn. Hun har brug for tid nok til at se på de andre, turde tale med de andre, og til sidst være sammen med de andre.
Mit råd i den forbindelse er derfor at du afleverer hende om morgenen og lader hende være i børnehaven og spise frokost med de andre børn. Aftal med en af pædagogerne at hun er "kontaktperson" og ringer til dig, hvis det skulle gå helt galt. Når du gennem nogle dage har hentet hende efter frokost, så forlænger du tiden ved at hente hende, når hun har sovet til middag. På den måde lærer hun rytmen/dagligdagen i børnhaven at kende og også at du nok skal komme.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske