Svar: Ikke sove på eget værelse og ikke i børnehave
27. januar 2004
Alder:
4 år
Kære Charlotte
Du skriver ikke hvor gammel Josephine er, men ud fra din beskrivelse vil jeg tro at hun er omkring 4 år.
Jeg synes du skal snakke med hende om, hvorfor hun ikke vil i børnehave. Der kan jo være sproglige ting, som gør at hun synes det er svært, eller at "opdragelsesmetoden" er anderledes end hun er vant til. Det kan også være at hun er bange for at blive ladt alene og føler sig utryg.
Hun lyder til at være en klog pige. Hendes spørgsmål er jo yderst relevante. Hvorfor kan hun ikke være hos dig, hvis det er det hun helst vil?
Hvis det er jeres mening at hun skal gå i børnehave så kan det måske være en god idé at I aftaler et tidspunkt, hvor du henter hende. Så dagen er så kort som muligt og hun ved at præcis efter frokost, så er du der. Hvis du har mulighed for at blive hos hende, når du henter hende, kan det også være en fordel. Så kan I snakke om hvad hun har lavet og hvem de andre børn er osv. Det kan også være at hun har behov for at vide at der er en bestemt voksen, hvor hun kanhenvende sig, hvis hun er ked af det. Måske kan I lave en aftale med en af lærerne om at hun ligesom er en slags kontaktperson.
Med hensyn til at sove alene, så handler det for mange børn om tryghed. Børn skal ofte være i skolealderen før de egentlig helt forstår at de ikke er forladt, når de skal sove selv. Hun har været vant til at sove hos jer og det er trygheden for hende.
Jeg synes ikke at I skal flytte ind i hendes værelse, derimod kan det være en god idé at I har en madras liggende på gulvet i soveværelset. På den måde lærer hun at sove selv (altså ikke at putte i arm), men samtidig er hun tæt på jer.
Jeg tror bestemt ikke at hun vågner når lillebror græder om natten. De første nætter kan det godt være at hun vågner op og spørger hvorfor han græder, men hvis du så fortæller hende at hun bare skal lægge sig til at sove igen, så vænner hun sig til det og vil sove videre uden problemer.
Hvis hun er ulykkelig over at sove i eget værelse kan du risikere at hun bliver jaloux, hvis lillebror må sove hos jer og hun ikke må. Det forstår hun ikke og hun vil føle at han tager hendes plads.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske