Svar: Passer mængden af mad?
25. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære MRR
Hvad appetit angår så er børn også på dette område vidt forskellige. Nogle børn spiser store potioner og andre mindre. Det er er vigtigt er at barnet virker glad og tilfreds. Samtidig er det vigtigt at din datter får hyppige små måltider istedet for få store.
Din datter lyder som om at hun er kommet godt igang med skemaden. Et rettesnor er at når de har spist godt i en måneds tid, kan man øge til 2-3 portioner dagligt. Frem mod 7 mdr´s alderen kan de fleste børn nøjes med 3 portioner.
Ud fra din beskrivelse lyder det ikke som om at din datter får voldsomt store portioner og du skraber skålen. Det kan derfro godt være at du skal forsøge med et ekstra skemåltid i løbet af dagen, således at hun får tre mindre skemåltider på en dag og amning ud over dette.
Et forslag kunne se sådan her ud:
Morgen: amning
Formiddag: grød og evt. amning efterfølgende
Frokost: grød og evt. amning efterfølgende
Eftermiddag: amning
Aften: grøntsagsmos og evt. amning
Sen aften: Vælling
Nat: Amning
Når man ammer ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får, men man må gå ud fra at barnet selv er i stand til at regulere dette og få behovet stillet, hvis man tilbyder dem brystet. Hvis du er i tvivl, om du har mælk nok til hende, så kan du lave grøden på modermælk eller erstatning i stedet for på vand. Det er fortsat en god idé at tilbyde lidt vand ved siden af på kop.
Med hensyn til sovevaner, så skal du være opmærksom på at din datter nu er så stor at hun oplever meget i løbet af dagen og er meget mere bevidst end tidligere. Det gør både at hun drømmer mere og også at hun er mere træt om aftenen og måske derfor græder mere.
Det er meget vigtigt at du skaber et fast ritual for hende når hun skal sove. Altså simpelthen gør det samme aften efter aften. Børn elsker rutiner og det gør dem trygge. Hvis hun er urolig og grædende, så er man som forældre ofte tilbøjelige til at forsøge med 117 forskellige ting, for at få hende til at sove. Det kan være først lidt hos mor, så lidt hos far, så vugge, så sang, så traven op og ned af gulvet, så en sut, så en rangle osv osv. Det man gør er at påføre endnu flere stimuli, naturligvis i den bedste mening, men det er netop pga stilmuli nok i løbet af dagen, at hun er urolig og derfor får alle forsøgene den forkerte hensigt og situationen kan derfor blive værre.
Når hun sover bearbejder hun dagens oplevelser gennem drømme. Hun svinger imellem at være i den dybe og den lette søvn (ca. med en times interval). Barnet kan lave sutte/synke bevægelser, græde, klynke. åbne øjnene lidt osv. selv om det stadig sover. Det er derfor vigtigt lige at vente lidt for at se om hun falder til ro af sig selv. Nogle gagne kan det også være nok at stryge hende lidt beroligende over håret og hjælpe hende med at skifte side og putte hende igen. Sutten er en god trøst, men det har desværre også af og til den virkning at barnet græder hver gang sutten tabes og hvis man som forældre gør det til en vane at komme sutten i munden hver gang, så er man sikker på at være godt beskæftiget om natten de næste mange måneder frem:o)
I forhold til din datter alder så synes jeg at hun sover godt. Hun sover 12 timer hver nat, naturligvis afbrudt af amning, som hun stadig har behov for. Derud over tager hun mellem 2½ og små 4 timer i løbet af dagen. Det lyder meget fornuftigt.
Med hensyn til amning så er det jo vigtigt at du fortsat lægger hende til, når hun vil. Hvis du synes at du mangler mælk i løbet af dagen, så sørg for at få hvilet dig lidt samtidig med din datter. Derudover skal du huske også selv at få noget at spise, så der er "noget at lave mælk af". Det kan ikke nytte at du går hele formiddagen uden at få hverken mad eller drikke.
Fortsat held og lykke fremover og tak for de søde ord og naturligvis velkommen,- det var godt du fandt siden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske