Svar: Ingen brystspænding
23. januar 2004
Alder:
1 mdr.
De første dage efter fødslen, hvor mælken løber til og skal indrette sig på barnet behov, sker der ofte en overproduktion, som følge at at din krop ikke ved om du skal brystføde et eller to børn. Samtidig sker der en belastning af selve brystvævet, som skyldet en øget blodgennemstrømning og man får det der hedder stase. Det er ikke det samme som at brystet er overfyldt med mælk.
Efterhånden indstiller mælken sig svarende til dit barns behov. Brystspændingen bliver derved mindre. Nogle kvinder mærker tydeligt, når brystet er ved at være fyldt, hvor andre ikke får spændingen på samme måde. Efterhånden som man ammer i længere tid, vil man blive bedre til at vurdere, ved at mærke på brystet, hvilken side der nu skal tømmes. I begyndelsen er man ofte i tvivl om, hvovidt det nu var venstre eller højre side man skulle starte på.
Det er normalt at der kan være forskel på venstre og højre side. Det er meget sjældent at brysterne er fuldstændig ens. Der kan være forskel i størrelsen og vorterne kan også være forskellige. Det kan også have betydning at barnet sutter mere på den ene side end på den anden. Ofte har barnet en yndligsside og for at stimulere begge sider ligeligt kan det være en fordel at skifte i mellem de forskellige ammestillinger.
Hvis barnet f.eks. helst vil die på højre side, så kan man "snyde" barnet ved at lægge det til i almindelig stilling på højre bryst og så, når barnet slipper, flytte det over til venstre og der amme i tvillingestilling. På den måde ligger barnet fortsat på sin egen venstre side og bliver kun flyttet 30 cm længere til venstre. På den måde "snyder" man barnet til at tro at det fortsat ligger ved højre bryst og være heldig at det så tager venstre bryst.
Det er meget fint at du lader din datter får lov at die, når hun har lyst. Du kan holde hende lidt i gang, vd at stryge hende over håret, evt. med en fugtig klud, ved at trykke hende i håndfladerne eller under fødderne. Hvis hun falder i søvn efter 5-7 minutter, så kan du også vække hende ved at skifte hende og lægge hende til samme side igen, så du er sikker på at hun når ind til den "fede" mælk; men udfra hendes vægtøgning lyder det som om at hun får hvad hun har behov for.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske