Svar: Allomin og amning
22. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Det er normalt ikke at have så meget mælk om aftenen som om morgenen og om formiddagen. Prøv derfor at amme lidt hyppigere først på dagen. Både for at mætte ham mere, men også for at øge din mælkeproduktion. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk.
Når man giver flaske er der altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, simpelthen fordi mælken løber nemmere ud af flasken. Din søn skal derfor ikke arbejde så hårdt for føden, når han får flaske, som han skal hos dig.
Derudover er sutteteknikken forskellig og nogle børn har svært ved at finde ud af både flaske og bryst og bliver forvirrede af dette.
Da din søn nu er 14 uger gammel, tror jeg ikke at det vil blive det store problem, men der er aldrig nogen garantier:o)
Derudover er det også sådan at børn omkring 12 ugersalderen har det der hedder appetitspring, som betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad. Derfor bliver de mere grædende og utrøstelige, for på den måde bliver de lagt mere til og mælkemængden stiger. Det kan godt være det der sker hos jer.
Sørg for at få hvilet dig lidt i løbet af dagen. Brug tiden hvor han sover til også at få sovet lidt. Husk at spise og drikke i løbet af dagen så der populært sagt er noget at lave mælk af. Drik evt. en maltøl/mørk hvidtøl dagligt (et glas formiddag og et aften), hvilet fremmer modermælken. Det er et gammel husmoderråd. Man kan også købe ammete.
Hvis du giver modermælkserstatning, så er alle mærker i Danmark lige gode og man kan ikke anbefale et fremfor et andet. Det der er vigtigt er, at at den erstatning I vælger kan gives fra barnet er nyfødt.
Vællinger og tilskudsblandinger kan I ikke give til en dreng på 14 uger. Vællinger og tilskudsblandinger hedder som regel "2". F.eks. blå allomin 2. Hvor almindelig allomin kan gives fra fødslen.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske