Svar: Fladt baghoved, sovevane, vuggedød
22. januar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Hønemor
I stedet for at mætte ham om aftenen vil det være en god idé at i øger hyppigheden af måltider i løbet af dagen. Hvis han f.eks. er vandt til at spise ca hver 4 time, så giver du ham istedet hver 3 time i løbet af formiddagen og over middag, for at få fyldt godt på ham her. På den måde kan han forhåbentlig nå at få tisset af før natten.
Med hensyn til fladt baghoved, så kan det godt være at han ligner sin far:o) Det er vigtigt at hovedet er symetrisk og rundt både fordi det kosmetisk er pænere, men også fordi at børn der er "flade", ofte er det fordi de ligger på en bestemt måde eller drejer hovedet til en bestemt side. Det kan få betydning for udviklingen af deres nakke og halsmuskler, hvilket så kræver fysioterapibehandling.
Gør det til en vane at du altid lægger ham fra dig på maven. Altså når han er vågen og skal ligge lidt for sig selv, eller ved siden af dig, så placerer du ham på et tæppe på maven. du kan også sidde med ham, hvor han ligger hen over dine lår eller lade ham ligge på din brystkasse/mave og lade ham løfte sig op og kigge på dig.
Det værste man kan forestille sig som mor er nok at der skal ske ens barn noget. Når de er helt små er man bange for at de skal ligge og dø i deres seng, når de bliver større er man bange for at de skal blive kørt over og når de er endnu større er det noget andet.
Når man får et barn er det som at få en rygsæk fyldt med små pakker som alle indeholder noget forskelligt. I en pakke er der kærlighed, i en anden usikkerhed, en tredie angsten for at miste osv. Nogle gange er rygsækken let og andre gange er den tung, det svære er at kunne bære den hele tiden. Og vi vokser med opgaven. Du er ikke en hønemor,- du elsker "bare" dit barn:o)
Vuggedød ses oftest i alderen 0-5 mdr. Af samme grund plejer jeg ikke at at anbefale at barnet bliver lagt til at sove i eget værelse før det er 6 mdr. gammelt. Der er forskellig faktorer der spiller ind på vuggedød,- du kan læse om dem i babylex her på siden.
Fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske