Svar: Frostgrader
22. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære C.T.
Reglen er at børn må sove ude til temperaturen når ned til minus ti grader. Er det koldere må barnet ikke sove ude.
Her hvor jeg bor har været minus 13 grader idag og derfor for koldt. Selv om temperaturen steg lidt i løbet af dagen, synes jeg stadig det ville være for koldt at lade mit barn sove ude.
Men ned til minus ti grader er den regel man ifølge sundhedsstyrelsen skal følge. Man skal naturligvis sikre sig, at det er klart og tørt vejr. Der må ikke være rim eller tåge. Derudover er det vigtigt at man jævnligt ser til barnet, så man ved at det har det godt nok. Et barn begynder ikke at græde fordi det fryser.
Ved at føle barnet i nakken kan man fornemme om barnet er tilpas. En kold nakke, så har barnet det for koldt, en svedig nakke, så har barnet det for varmt. Samtidig skal man sikre sig at barnet er pakket forsvarligt ind efter vejret og evt. stoppe kulden fra jorden ved at lægge en flamingo-plade eller lignende i bunden af barnevognen, som i øvrigt skal stå i læ.
Som sagt synes jeg det er for koldt i øjeblikket, men jeg ved også at der i jylland kun har været ned til minus 2-3 grader og det er i orden, så følg med i temperaturen og temperatursvingningerne, hvor du bor.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske