Svar: Mit barnebarn har fået brystbetændelse
20. januar 2004
Alder:
1 mdr.
Der findes to former for brystbetændelse. Hvis kvinden har ømme områder i brystet, røde plamager, svært ved at få mælken til at løbe, påvirket almen tilstand med feber og utilpashed, så er der sjældent tale om en bakteriel infektion. Derimod taler man om en inflammation, hvor vævet omkring mælkegangene hæver, så mælken har svært ved at komme forbi.
Man kan også få en brystbetændelse, som er bakteriel betinget. Det vil sige at moderen f.eks. har hul på sine brystvorter og der derigennem har været indgangsport for bakterier. Den bakterielle brystbetændelse skal behandles med antibiotika.
Fælles for begge former gælder at amning er meget vigtigt. Barnet er den bedste til at sutte og få tømt brystet ordentligt, så man fraråder ikke amning tværtimod.
Fortsat held og lykke med både barnebarn og oldebarn,- det er dejligt at have en oldemor der bekymrer sig sådan for en og ens lille.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske